[box align=’box-left’ id=’7024′]
– Da li će to biti Niš, Kragujevac ili Beograd, odluka je zavisila od više faktora, rekao je Lončar u pokušaju da odgovori na pitanja koje je javnost postavila još u petak – zašto je helikopter poleteo baš za glavni grad i ko je doneo tu odluku. U iščekivanju izveštaja komisije o tome šta su pravi razlozi pada helikoptera, mišljenja su podeljena. Čak ni stručnjaci nisu saglasni da li je letelica bila ispravna, imala dovoljno goriva, a piloti bili dovoljno stručni i obučeni. Ipak, javno mnenje uglavnom smatra da su ministri nemile događaje pokušali da iskoriste za ličnu promociju, a da je sporednu i loše odigranu ulogu u petak izvela većina medija u Srbiji. Neprofesionalno izveštavanje o padu helikoptera, ali i o kidnapovanju dvogodišnje devojčice, do te mere je urušilo ugled novinarske profesije da je javnost počela da sumnja u svaku informaciju koja se objavljuje.
Nepoverenje javnog mnjenja najbolje ilustruje rečenica „sve je to izrežirano“, koja sve češće ilustruje epilog hvatanja kidnapera. Taj slučaj je imao srećan završetak, što je najvažnije za devojčicu i njene roditelje, za razliku od tragedije u kojoj je, usled rušenja helikoptera, stradalo sedam osoba, uključujući i bebu. U trci za što bržim pružanjem informacija, ali i skidanja odgovornosti sa nadležnih, mediji su plasirali neproverene, netačne i senzacionalističke vesti. Informaciju da je beba bezbedno stigla u Kragujevac prvi je pustio RTS, a nedugo zatim, i bez objašnjenja, skinuo sa sajta. Potom je usledila vest novinske agencije Beta, koju je prenelo nekoliko medijskih kuća, da je helikopter sa bebom i spasiocima uspešno sleteo u Beograd. Ubrzo je usledilo izvinjenje i objašnjenje u kojem se navodi da je novinar pogrešno razumeo i preneo izjavu direktora Instituta za majku i dete Radoja Simića. Naime, on je rekao da je ekipa Instituta spremna da dočeka dete, a Beta je napisala da je dete već „dočekano“.
Novinski poslenici bi, u najmanju ruku, trebalo da izvuku pouku da agencijske vesti, posebno u delikatnim situacijama, ne uzimaju zdravo za gotovo, već da ih pre objave provere. Međutim, u vezi sa netačnom informacijom da je helikopter bezbedno sleteo, pojavile su se i sumnje da nije reč samo o pogrešno prenetoj izjavi, već namerno plasiranom saopštenju vlasti u cilju promovisanja pojedinih ministara. Naime, vest je tako „upakovana“ da odmah posle informacije da je helikopter sleteo sledi rečenica da su bebu, medicinsko osoblje i pilote dočekali lično ministri zdravlja i odbrane, Zlatibor Lončar i Bratislav Gašić. Takvu sumnju izrazilo je i Nezavisno udruženje novinara Srbije ističući da je nedopustivo informisanje građana „koje se zasniva na unapred sročenim saopštenjima ili smišljenim scenarijima koji dovode čitaoce, slušaoce i gledaoce u zabludu“. NUNS upozorava da se na ovaj način urušava kredibilitet novinarske profesije i gubi poverenje građana u medije.
Predsednik NUNS-a Vukašin Obradović kaže za Danas da je opšti utisak da se ne radi o grešci i pogrešno prenetoj izjavi, već da je vest o uspešnom spašavanju bebe unapred smišljena i plasirana.
– Da li su to radile PR službe ili neko drugi, sasvim je svejedno sa stanovišta profesije. Mediji nisu dobro radili svoj posao. Nisu činjenice proveravali iz više izvora – ističe Obradović. On dodaje da je potrebno još vremena za podrobniju analizu izveštaja, ali da je sasvim izvesno da je etički kodeks prekršen.
– Tekst pod nazivom „Izgiboše svi zbog nezrele majke“ u tabloidu Alo vređa i žrtvu i porodice žrtava. On se izdvaja po svojoj brutalnosti. Takođe pothranjuje sumnje da su informacije unapred pripremljene i plasirane od strane PR službi. Ipak, to ne oslobađa novinare i urednike odgovornosti za napisane reči – navodi Obradović. Grešaka u izveštavanju bilo je i u slučaju kidnapovane dvogodišnje devojčice.
– I ovde imamo klasičan primer kako se redovan posao državnih organa pretvara u marketinški spektakl. Uz sve pohvale policiji na efikasnoj akciji, ne vidim razlog zašto bi se na licu mesta pojavljivao ministar Stefanović, sa sve kamerama, niti opravdavam one medije koji su u trci za senzacionalizmom i željom da budu prvi, objavili identitet i sliku devojčice – ističe Obradović. Prema njegovim rečima, zajedničko u oba slučaja je da umesto informisanja o važnim društvenim događajima dobijamo propagandistički pristup koji nanosi štetu pre svega novinarima, jer građani polako gube veru u medijske informacije.
Proveriti činjeni
Nino Brajević,generalni sekretar Udruženja novinara Srbije, kaže za Danas da su mediji objavljivali informacije koje nisu proveravane „na terenu“. – Kada se desi ovako nešto, jasno se vidi koliko je važno pre objavljivanja proveriti sve činjenice – navodi Brajević.