Vladimir Gligorov: Konkurencija i politika

Zašto se termini kada se daju vesti ili prikazuju filmovi poklapaju na televizijskimstanicama koje jedna drugoj konkurišu? Zato što je tada broj gledalaca najveći. To je isto kao kada bi se pitalo zašto svi žele da otvaraju radnje tamo gde ima i kada ima najviše kupaca? Ima li u tome politike?

Za odgovor na ovo pitanje nije potrebno biti stručnjak za teoriju zavere. Pretpostavimo da u 19.30 najveći broj ljudi gleda vesti i svi misle kao i direktor RTS-a. U tom slučaju, druge stanice ili moraju da prilagode svoj program RTS-u ili ne bi imale gledaoce. U stvari, marginalne stanice obično svoj program prilagođavaju interesima malog broja svojih istomišljenika.

Na primer, onima koji gledaju vesti posle ponoći. Moguće je, međutim, da svi oni koji gledaju vesti u 19.30 ne misle isto, ali nemaju izbor u vreme kada mogu ili žele da gledaju vesti. U tom slučaju, ima politike i u održavanju monopola i u povećanoj konkurenciji. To je kao razlika između jednopartijskog i višepartijskog sistema, da dam primer iz politike. U slučaju da ima konkurenciju, RTS će morati da počne da liči na te druge stanice ukoliko želi da zadrži gledaoce. A i jedni i drugi će morati da se trude da poboljšaju program jer postoji izbor.

Ako svi oni zaista žele da podržavaju određena politička ili ideološka stanovišta, to će morati da čine vodeći više računa o stavovima onih koji misle drukčije i moraće da budu inovativniji. To ujednačavanje s jedne strane i podsticanje inovativnosti s druge strane osnovne su karakteristike konkurencije, na tržištu ili u politici, svejedno.

Tagovi

Povezani tekstovi