Zlatnog Pinokija za 2018. godinu dobija Alo, koji je iz korpusa dokazanih dezinformacija kreirao ili preneo čak 33,6 odsto. Ovaj medij se tokom prethodne godine istakao izuzetnim kreativnim doprinosom političkoj i nacionalističkoj propagandi. Pogledajte kako je, na primer, Alo ekonomistu Armenda pretvorio u genetičara Mrmenda, predstavnice benda Pusi Rajot u maskirane ustaše, a indijskog dobročinitelja u IT stručnjaka iz Beograda.
Srebrnog Pinokija je u foto-finišu zaslužio Informer, sa učešćem od 32,8 odsto. Ovaj medij je, između ostalog, slagao da su učesnici protesta „Jedan od pet miliona“ ugrozili život pacijenta u kolima hitne pomoći, kao i da su reprezentativci Hrvatske na Svetskom prvenstvu u fudbalu nosili crne dresove po uzoru na dresove NDH. Informer se „proslavio“ i „svetskom ekskluzivom“ o ubijenom novinaru Džamalu Kašogiju, koju je potom obrisao.
Bronzani Pinokio pripao je Kuriru, koji je preneo 30,2 odsto dezinformacija iz našeg korpusa. Kurir se istakao podgrevanjem mita o Srbima kao najstarijem narodu, pokušajem demantovanja Nase, ali i plagiranim kolumnama Živorada Nikolića.
TOP 10 generatora i prenosilaca lažnih vesti zaokružuju, ovim redosledom, Srbija danas, Srpski telegraf (i njegov portal Republika), Blic, Večernje novosti, Telegraf, Tanjug i Pink. Pri razmatranju rezultata treba imati u vidu da je u Srbiji registrovano više od 2000 medija i da ne postoji ni dovoljno dobar način ni dovoljno velik tim da kontinuirano i sistematski proverava sadržaj svakog od njih. Pažnja tima Fake News Tragača bila je prvenstveno usmerena na medije sa najširim potencijalnim dometom, dakle na dnevne listove, televizije sa nacionalnom frekvencijom i najposećenije portale.
Redakcija Fake News Tragača će ove nedelje dobitnicima nagrada poslati plakete i statue Zlatnog, Srebrnog i Bronzanog Pinokija, uz napomenu da u bajci na koju referišemo drveni lutak sklon laganju ima priliku i da se popravi. U tom svetlu, nadamo se da će se mediji naredne, 2019. godine, svim silama truditi da ovu nagradu ne dobiju.