Koliko košta osvajanje gledalaca u sve oštrijem ratu operatera

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Dok je tržište TV prava na sportske prenose zbog pandemije kovida 19 prešlo u stagnaciju, a recimo ekipe engleske Premijer lige će u narednom periodu dobiti manje novca sa sopstvenog tržišta nego do sada, cene na Balkanu skaču neverovatnim tempom.

Prema izveštaju specijalizovanog sajta Sport biznis media, balkanski region, koji obuhvata Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju, BiH i Crnu Goru jedan je od najaktivnijih u otkupljivanju TV prava sportskih događaja. Sedam od deset najskupljih sportskih takmičenja okoristilo se u prethodnih godinu dana o oštru konkurenciju na ovom tržištu i ostvarilo značajno veće prihode, piše Danas.

 

Prosečno povećanje vrednosti ovih poslova iznosilo je čak 92 odsto i to ne računajući nedavno preuzimanje TV prava na englesku Premijer ligu od strane Telekoma Srbija, odnosno Arene sporta, po oko osam puta većoj ceni (ukoliko su tačni medijski napisi koje niko do sada nije demantovao) nego do sada. Naime, tvrdi se da je Telekom platio 100 miliona evra godišnje za prava na prenos 380 utakmica PL godišnje u narednih šest godina. Dakle, celih 600 miliona evra.

 

Od deset najvažnijih, najpopularnijih i najskupljih sportskih takmičenja na Balkanu, pet su fudbalska takmičenja. Iza njih se nalaze košarkaške lige i teniski turniri.

 

Konkurencija između Sport kluba u vlasništvu Junajted medije i Arena sporta u vlasništvu državnog Telekoma Srbija dovela je do toga da se za neka takmičenja plati od dva do osam puta više nego u prethodnim paketima. Prema podacima Sport biznis medija, u aprilu prošle godine Telekom je platio 134 odsto više za prava na prenos Lige šampiona, Lige Evrope i novoosnovane Lige konferencija Evrope, koje se nalaze pod okriljem UEFA. Za tržište od dvadesetak miliona stanovnika za ova prava je, prema nepotvrđenim informacijama, plaćeno umesto dotadašnjih oko 19 miliona, 43 miliona evra godišnje. U Hrvatskoj je nacionalna televizija HRT otkupila jedan prenos nedeljno, sredom uveče za tri miliona evra.

 

Premijer ligu do sledeće sezone prenosi Sport klub, koji je paket od 2019. do 2022. godine platio oko 12 miliona evra godišnje, što je za oko 12 odsto više nego u prethodnom trogodišnjem periodu. I to je SK prava otkupio od agencije IMG, koja je prava otkupila direktno od Premijer lige. Sada je Telekom platio više od osam puta skuplje i to direktno od PL.

 

Šestogodišnji ugovor o pravima na NBA ligu od 2019. godine, prema navodima ovog sajta, Telekom je platio 233 odsto više nego što je koštao prethodni paket.

 

Najmanje povećanje cene Arena, odnosno Telekom, su platili za prava italijanske Serije A, tek 11 odsto više nego što je italijanska liga naplatila u prethodne tri godine. Za prava na rukometna takmičenja od 2019. godine plaćeno je 75 odsto više nego do tada.

 

S druge strane, Junajted medija je uložila u prava na takmičenja reprezentacije EURO 2020, koji je održan ove godine i kvalifikacije za predstojeće SP i Ligu nacija.

 

Teniske mečeve ATP tura takođe drži Sport klub i prošle godine je produžio ugovor na naredne tri godine, ali po 60 odsto višoj ceni nego do tada.

 

Distribucija medijskog sadržaja je, bar prema Telekomovom godišnjem izveštaju za prošlu godinu, jedini segment poslovanja koji beleži značajniji rast prihoda od osam odsto, prihodi od širokopojasnog interneta su porasli za četiri odsto, dok prihodi od fiksne i mobilne telefonije opadaju. Prema proceni agencije Digital TV Europe, evropski emiteri sportskih utakmica će ove godine zaraditi 10,5 milijardi dolara, dok će na TV prava dati oko 8,3 milijarde dolara. Dakle, to će biti isplativ posao, ali pitanje je da li to važi i za naše tržište s obzirom na ogroman skok cena za ta prava u prethodnih godinu, dve.

 

Ovo je posebno slučaj jer je naše medijsko tržište jako skromno. Prema nedavno objavljenim podacima Ipsosa, u 2020. godini tržište oglašavanja u Srbiji vredelo je 197,6 miliona evra, što je pad u odnosu na 2019. godinu. Od toga 103 miliona evra se odnosi na oglašavanje na televiziji.

 

Prema rečima producenta Saše Mirkovića, TV prava u regionu vrede oko 1,2 milijarde evra.

 

„To se pre svega odnosi na sport, filmove i serije. Ubedljivo najveću gledanost ima sport, a daleko iza su serije, filmovi i muzika, odnosno zabava. Informativa ima najmanju gledanost. Otuda je jasno da treba najviše ulagati u zabavni i sportski sadržaj, jer ljudi to gledaju. Takođe i najveći oglašivači se najviše pojavljuju u sportskim programima. Otuda i takva konkurencija kod otkupa prava za emitovanje utakmica i evo sada Premijer lige. Jasno je da Telekom postavlja sebe kao lidera i kao državna firma istiskuju sa tržišta UM“, ocenjuje Mirković, dodajući da ne bi bilo toliko sportskih kanala da se to ne isplati.

 

On ističe i da će zbog preuzimanja Premijer lige verovatno doći do prelaska nekih korisnika sa SBB na Telekom.

 

S druge strane, medijski ekspert Maja Divac je ubeđena da ovolika cena nema ekonomskog opravdanja.

 

„Mislim da je nebitno na koji način, ali cilj je da se uništi Junajted medija. Nebitno je koliko će platiti, više nego Francuska ili Nemačka, samo da UM ne dobija ta prava“, kategorična je ona, dodajući da ovde jedva i ima medijskog tržišta kada veliki deo medija živi od države.

Tagovi

Povezani tekstovi