U završnom izveštaju o medijskom izveštavanju tokom izborne kampanje koji je na svom sajtu objavilo Regulatorno telo za elektronske medije (REM) izborne emisije televizije Pink pohvaljene su kao primer dobre prakse.
U njemu REM ističe da je ova televizija „po prvi put ako posmatramo ponašanje komercijalnih PMU u izbornim kampanjama, pokrenula specijalizovane emisije posvećene izborima“.
Reč je o emisijama koje su emitovane uživo radnim danima od 16. do 28. marta i u kojima su predstavljene liste za parlamentarne izbore i predsednički kandidati.
REM u izveštaju navodi da su emisije bile ujednačenog trajanja i sa identičnim pristupom svakom gostu:
„Ovakvo postupanje jednog komercijalnog PMU predstavlja pozitivan presedan na domaćoj medijskoj sceni i može predstavljati putokaz za buduću pravnu regulaciju kao i ponašanje svih komercijalnih PMU u narednim izbornim procesima“.
Zoran Gavrilović iz organizacije Biro za društvena istraživanja (BIRODI) kaže da su ove emisije u stvari bile neplaćene reklame za sve aktere na izborima:
„U tim emisijama nije bilo propitivanja, nego su novinari prosto držali mikrofon. Imali su svi iste teme, novinar što bi se reklo ćuti i to je to. Uloga medija nije da svi imaju iste teme i isto vreme, nego da novinar pita ono što treba da saznaju građani jer uloga medija u izbornom procesu jeste da građanima pomognu da donesu odluku za koga će da glasaju“.
Gavrilović dodaje da su ove emisije na Pinku pokrenute kako bi se koliko-toliko ublažila medijska dominacija Aleksandra Vučića.
Tako je u 31 sat, koliko je REM našao da je ova televizija posvetila izbornim listama na svim nivoima izbora, ne računajući njihove oglase, najviše bila zastupljena upravo lista Srpske napredne stranke (SNS) „Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve“ – odnosno skoro 10 sati. Od toga, oko četiri i po sata otišlo je na pojavljivanje Vučića.
U informativnim emisijama na Pinku, dodaje se u izveštaju, REM je zabeležio i rubrike koje negativno govore o drugim učesnicima izbora:
„Najčešće su to bile reakcije i osvrti na izjave i aktivnosti opozicionih kandidata, uz učešće analitičara kao tumača te kampanje, dok su u isto vreme u dnevnim emisijama prikazivani uspesi vlasti kroz analizu šta je urađeno od, najčešće, infrastrukturnih objekata, do ponašanja u vreme kovid pandemije“.
Gavrilović kaže da naprednjaci na ovoj televiziji dominiraju i u izbornom procesu, ali i van njega što utiče na birače u Srbiji:
„Pink je od 2016. godine sredstvo promocije i propagande pre svega Aleksandra Vučića, odnosno lični medijski servis Aleksandra Vučića. To znači da gledaoci Pinka najčešće glasaju za tu stranku“.
Pored toga, Vučić i SNS imali su na Pinku i najdužu plaćenu promociju – oko šest sati, od čega se polovinu reklamirao sam Vučić. CINS je ranije pisao da su se uoči izbora na toj televiziji poslednji promovisali upravo naprednjaci i to značajno duže nego što je dozvoljeno zakonom. Ta dvosatna emisija ostaće upamćena po Vučićevom izlasku iz frižidera.
I ostale nacionalne frekvencije u službi SNS-a
Nije vladajuća SNS tokom ove izborne kampanje dominantnu ulogu imala samo na Pinku. Ista situacija bila je i na ostalim televizijama sa nacionalnom pokrivenošću.
Pred aprilske izbore ubedljivo najviše vremena naprednjacima dato je na B92 – preko 12 sati što je skoro polovina programa posvećenog svim izbornim listama. Tako su sve ostale političke opcije koje su se na ovoj televiziji predstavljale, njih 16, bile zastupljene ukupno 14 sati.
SNS je prvi po pojavljivanju i na televiziji Happy sa deset sati programa, a drugi najzastupljeniji bili su njihovi dugogodišnji koalicioni partneri – socijalisti, odnosno lista „Ivica Dačić – Premijer Srbije“.
Slično je bilo i na Prvoj gde je SNS bio zastupljen više od pet sati, duplo više nego druge dve najzastupljenije liste na toj televiziji. Tako su se opozicione liste Borisa Tadića i Boška Obradovića pojavile po otprilike dva i po sata, a sve ostale izborne opcije i manje toga.
Inače, dominacija naprednjaka na nacionalnim frekvencijama tokom kampanje ne dešava se prvi put. CINS je još 2019. godine pisao o tajnom izveštaju REM-a, koji do tada nije bio objavljen, u kojem se vidi da su pred izbore 2016. godine televizije sa nacionalnom frekvencijom u potpunosti bile u službi SNS-a.
Podsetimo, uprkos činjenici da godinama unazad ove četiri televizije krše zakon, REM je krajem jula rešio da im ponovo dodeli nacionalnu frekvenciju u trajanju od osam godina.
SNS najviše na javnim servisima
Poput televizija sa nacionalnom pokrivenošću i na prvom programu Radio-televizije Srbije (RTS1) najviše su izveštavali o listi „Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve“ – oko sedam sati.
Kada je reč o pojavljivanju predsedničkih kandidata, od ukupno osam kandidata REM je zabeležio da se Aleksandar Vučić na RTS1 pojavio najkraće – sat vremena. Najveću zastupljenost imao je lider koalicije NADA Miloš Jovanović sa otprilike sat i po vremena.
SNS je bio dominantan i na prvom programu Radio-televizije Vojvodine (RTV1) sa skoro devet sati programa. Na drugom mestu po pojavljivanju, na oba javna servisa, bila je opozicija okupljena oko liste „Marinika Tepić– Ujedinjeni za pobedu Srbije“ koja je imala po pet sati programa.
|