Deset medija iz Srbije, među kojima je i RTS, od vikenda su na Tviteru označeni kao „mediji koji sarađuju sa Vladom Srbije“.
Pored RTS-a, ovu oznaku nose nalozi Tanjuga, Politike, Kurira, Informera, Srpskog telegrafa, te televizija Pink, B92, Prva i Hepi.
U saopštenju Tvitera još iz avgusta 2020, kada su ovakva pravila uvedena na toj platformi, navodi se da su mediji povezani sa Vladom oni u kojima država ima kontrolu nad uređivačkom politikom.
„Mediji povezani sa državom definisani su kao mediji u kojima država kontroliše uređivački sadržaj kroz finansijska sredstva, direktne ili indirektne političke pritiske i/ili kontrolu nad proizvodnjom i distribucijom. Za razliku od nezavisnih medija, mediji povezani sa državom često koriste svoje vesti kao sredstvo za unapređenje političke agende. Verujemo da ljudi imaju pravo da znaju kada je medijski nalog direktno ili indirektno povezan sa državom“, stoji u saopštenju Tvitera.
Novinar BIRN-a Radmilo Marković, koji je uočio ovu promenu na Tviteru kada su u pitanju mediji iz Srbije, kaže za Cenzolovku da obeležavanje velikog broja domaćih medija da „sarađuju sa Vladom Srbije“ neće ništa promeniti u njihovoj uređivačkoj politici, jer im to obeležje neće umanjiti ni prihode niti povlašćen položaj u državi.
„Za ljude koji iole redovno prate medije, nije nikakvo iznenađenje da ti, formalno privatni mediji, ‘sarađuju sa Vladom’, pošto oni zapravo nisu ništa drugo do partijska propagandna glasila. Upadljivo je da među označenim medijima nedostaju još neki veći – poput Večernjih novosti, lista Alo ili Objektiva – i dosta manjih, tako da je slika, kada se svi oni stave na gomilu, zbilja poražavajuća po medijsku sliku u zemlji“, objašnjava Marković i podseća da udeo publike na Tviteru nije veliki, tako da štete po ugled ovih medija gotovo i neće biti.
Pored naloga medija, ovom novinom obuhvaćeni su i pojedinci, poput urednika ili uglednih novinara, koji su povezani sa označenim medijskim subjektima.
Postavlja se pitanje kriterijuma koje je Tviter uzeo u obzir.
“I dok je na prvi pogled očito da svi označeni mediji i te kako zaslužuju takvu etiketu, ostaje nejasno – na osnovu čega je Tviter ovo odlučio: nedostaje informacija o tome koje je podatke Tviter koristio da bi obeležavao ovakve medije. No, kako god, mislim da Tviter ovime građanima Srbije nije otkrio ništa novo, niti će bilo šta promeniti u ponašanju ovih medija”, smatra Marković.
Tviter navodi da ubuduće ovi nalozi neće imati podršku mreže u smislu preporuka, obaveštenja (notifikacija) i pretrage.
Nova praksa se, za sada primenjuje i za naloge iz Kine, Francuske, Rusije, Ujedinjenog Kraljevstva, SAD-a, Kanade, Nemačke, Italije, Japana, Kube, Ekvadora, Egipata, Hondurasa, Indonezije, Irana, Saudijske Arabije, Srbije, Španije, Tajlanda, Turske i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Kako najavljuju na ovoj društvenoj mreži, lista zemalja će biti produžena.
Oznaku medija koji sarađuje sa državom od sada nose i poznati svetski medijski servisi poput ruskih Sputnjika i RIA Novosti, iranske agencije Irna ili kineske CCTV.