BEOGRAD – Opštine i gradovi osnivači su oko 150 radio-televizijskih stanica u Srbiji, koje bi do sredine iduće godine trebalo da budu privatizovane. Taj proces napokon bi mogao da počne, jer je Ministarstvo za kulturu i medije nedavno, zbog neprimenjivosti prethodnog, usvojilo novi Pravilnik o načinu privatizacije ovih RTV stanica.
Privatizacija ovih medija, od kojih su mnogi u dugovima i na ivici opstanka, obavljaće se po Zakonu o privatizaciji, ali će se, što je novina, Pravilnikom regulisati zaštita obavljanja medijske delatnosti. Predviđeno je, naime, da se od dana zaključenja ugovora o prodaji kapitala u periodu od najmanje pet godina obezbedi kontinuitet u proizvodnji i emitovanju programa. Zbog toga što, bar u ovom periodu, vlasnik neće moći da menja delatnost, odahnuće zaposleni u tim medijima.
Kupac, međutim, rizikuje da ostane „kratkih rukava“, ukoliko se privatizacija izvrši pre konkursa za frekvencije. Mada je obavezan da na konkursu učestvuje, kupovina medija ne garantuje mu dobijanje dozvole za rad. Pravilnikom se precizira da se „obezbeđivanje kontinuiteta u proizvodnji i emitovanju programa ne odnosi na RTV stanice koje na javnom konkursu za izdavanje dozvola za emitovanje programa budu odbijene“.
Uprkos tome, Slobodan Kremenjak, advokat Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM), čijih dvanaest članica čeka privatizaciju, procenjuje da će taj proces započeti brzo, pre podele frekvencija. Tako je i bolje, prenosi on stav ANEM-a, jer bi, između ostalog, kupcima ostavilo prostora za neophodno investiranje.
– Bude li se čekalo dobijanje dozvola, preti opasnost da se polovina tih emitera ugasi, zbog teškog materijalnog stanja. Za zaposlene koji smatraju da bi njihov medij mogao poslovati tržišno to je prednost, jer mogu da se organizuju i kupe ga po znatno nižoj ceni – smatra Kremenjak.
I Slobodan Đorić, član Saveta za radiodifuziju procenjuje da će privatizacija početi pre nego što lokalne i regionalne RTV stanice dođu na red za dodelu frekvencija, verovatno tek iduće godine.
– Frekvencije će se deliti na osam godina i vrednost medija koji ih dobiju višestruko će porasti. Zainteresovani za kupovinu medija pre dodele frekvencija moraće dobro da procene kupuju li mačku u džaku. Ipak, pravila igre biće na stolu pre konkursa, pa će se znati koliko je medijsko tržište, ko je kome konkurencija, kriterijumi i troškovi. Na snovu toga potencijalni kupci odlučivaće o isplativosti kupovine – objašnjava Đorić.
On ističe da osnovi programske koncepcije neće moći da se menjaju i da će Agencija za radiodifuziju odrediti programske standarde koji će emiterima biti dostupni pre konkursa.
S. Remić