No­vi vla­snik, sta­ri pro­gram

BE­O­GRAD – Op­šti­ne i gra­do­vi osni­va­či su oko 150 ra­dio-te­le­vi­zij­skih sta­ni­ca u Sr­bi­ji, ko­je bi do sre­di­ne idu­će go­di­ne tre­ba­lo da bu­du pri­va­ti­zo­va­ne. Taj pr­o­ces na­po­kon bi mo­gao da poč­ne, jer je Mi­ni­star­stvo za kul­tu­ru i me­di­je ne­dav­no, zbog ne­pri­me­nji­vo­sti pret­hod­nog, usvo­ji­lo no­vi Pra­vil­nik o na­či­nu pri­va­ti­za­ci­je ovih RTV sta­ni­ca.
Pri­va­ti­za­ci­ja ovih me­di­ja, od ko­jih su mno­gi u du­go­vi­ma i na ivi­ci op­stan­ka, oba­vlja­će se po Za­ko­nu o pri­va­ti­za­ci­ji, ali će se, što je no­vi­na, Pra­vil­ni­kom re­gu­li­sa­ti za­šti­ta oba­vlja­nja me­dij­ske de­lat­no­sti. Pred­vi­đe­no je, na­i­me, da se od da­na za­klju­če­nja ugo­vo­ra o pro­da­ji ka­pi­ta­la u pe­ri­o­du od naj­ma­nje pet go­di­na obez­be­di kon­ti­nu­i­tet u pro­iz­vod­nji i emi­to­va­nju pro­gra­ma. Zbog to­ga što, bar u ovom pe­ri­o­du, vla­snik ne­će mo­ći da me­nja de­lat­nost, odah­nu­će za­po­sle­ni u tim me­di­ji­ma.
Ku­pac, me­đu­tim, ri­zi­ku­je da osta­ne „krat­kih ru­ka­va“, uko­li­ko se pri­va­ti­za­ci­ja iz­vr­ši pre kon­kur­sa za fre­kven­ci­je. Ma­da je oba­ve­zan da na kon­kur­su uče­stvu­je, ku­po­vi­na me­di­ja ne ga­ran­tu­je mu do­bi­ja­nje do­zvo­le za rad. Pra­vil­ni­kom se pre­ci­zi­ra da se „obez­be­đi­va­nje kon­ti­nu­i­te­ta u pro­iz­vod­nji i emi­to­va­nju pro­gra­ma ne od­no­si na RTV sta­ni­ce ko­je na jav­nom kon­kur­su za iz­da­va­nje do­zvo­la za emi­to­va­nje pro­gra­ma bu­du od­bi­je­ne“.
Upr­kos to­me, Slo­bo­dan Kre­me­njak, advo­kat Aso­ci­ja­ci­je ne­za­vi­snih elek­tron­skih me­di­ja (ANEM), či­jih dva­na­est čla­ni­ca če­ka pri­va­ti­za­ci­ju, pro­ce­nju­je da će taj pro­ces za­po­če­ti br­zo, pre po­de­le fre­kven­ci­ja. Ta­ko je i bo­lje, pre­no­si on stav ANEM-a, jer bi, iz­me­đu osta­log, kup­ci­ma osta­vi­lo pro­sto­ra za neo­p­hod­no in­ve­sti­ra­nje.
– Bu­de li se če­ka­lo do­bi­ja­nje do­zvo­la, pre­ti opa­snost da se po­lo­vi­na tih emi­te­ra uga­si, zbog te­škog ma­te­ri­jal­nog sta­nja. Za za­po­sle­ne ko­ji sma­tra­ju da bi nji­hov me­dij mo­gao po­slo­va­ti tr­ži­šno to je pred­nost, jer mo­gu da se or­ga­ni­zu­ju i ku­pe ga po znat­no nižoj ce­ni – sma­tra Kre­me­njak.
I Slo­bo­dan Đo­rić, član Sa­ve­ta za ra­di­o­di­fu­zi­ju pro­ce­nju­je da će pri­va­ti­za­ci­ja po­če­ti pre ne­go što lo­kal­ne i re­gi­o­nal­ne RTV sta­ni­ce do­đu na red za do­de­lu fre­kven­ci­ja, ve­ro­vat­no tek idu­će go­di­ne.
– Fre­kven­ci­je će se de­li­ti na osam go­di­na i vred­nost me­di­ja ko­ji ih do­bi­ju vi­še­stru­ko će po­ra­sti. Za­in­te­re­so­va­ni za ku­po­vi­nu me­di­ja pre do­de­le fre­kven­ci­ja mo­ra­će do­bro da pro­ce­ne ku­pu­ju li mač­ku u dža­ku. Ipak, pra­vi­la igre bi­će na sto­lu pre kon­kur­sa, pa će se zna­ti ko­li­ko je me­dij­sko tr­ži­šte, ko je ko­me kon­ku­ren­ci­ja, kri­te­ri­ju­mi i tro­ško­vi. Na sno­vu to­ga po­ten­ci­jal­ni kup­ci od­lu­či­va­će o is­pla­ti­vo­sti ku­po­vi­ne – ob­ja­šnja­va Đo­rić.
On is­ti­če da osno­vi pro­gram­ske kon­cep­ci­je ne­će mo­ći da se me­nja­ju i da će Agen­ci­ja za ra­di­o­di­fu­zi­ju od­re­di­ti pro­gram­ske stan­dar­de ko­ji će emi­te­ri­ma bi­ti do­stup­ni pre kon­kur­sa.

S. Remić

Tagovi

Povezani tekstovi