Gužva oko lista, Radio u „pripravnosti“

Konkretan broj kupaca biće poznatiji kada Agencija za privatizaciju registruje i potvrdi sve prijave, a dotad ostaje podatak da se troje kupaca, od kojih jedna novinska kuća, interesuju za zrenjaninske novine. U predstojećoj ubrzanoj privatizaciji medija, Zrenjanin u ponudi ima gradske novine i Radio Zrenjanin, od pre šest meseci razdvojene firme. Prve bi novog vlasnika trebalo da ugledaju do kraja aprila ove godine, dok se privatizacija radio-stanice očekuje tokom naredne godine.
Gradske novine ili novinsko-izdavačko javno preduzeće, „najbolja medijska udavača“ osnovana je 1952. godine. Sem tiražnog nedeljnog lista, u tiražu od 13.000 primeraka, u paketu nude i dva odlična sajta, sa uvek sveže ažuriranim vestima i dnevnom posetom od 500 uključenja. U novinama je zaposleno 35 radnika, od tog broja većina su novinari. Redakcija Zrenjanina ne raspolaže nekretninama, list se štampa u štampariji Borbe a u prospektu, koji je objavila Agencija za privatizaciju, spominje se cifra od 43.000 evra početne vrednosti ovog kolektiva. Prema rečima Nadice Jakovljev, glavnog i odgovornog urednika lista Zrenjanin, stvarna vrednost lista je mnogo veća ali novine neće dobiti privatizacionog savetnika niti je za procenu vrednosti firme potrebno angažovati neku konsalting kuću.
– Prema informacijama koje imamo, doći će do korigovanja vrednosti lista Zrenjanin, tako da će se privatizacija obavljati po osnovu korigovane knjigovodstvene vrednosti koju će obaviti Agencija za privatizaciju. Zakonski rok za završetak privatizacije našeg lista je 28. april i prema Zakonu o informisanju, trebalo bi da dobijemo novog vlasnika. Predstoje mnoge predradnje koje su obaveza Agencije za privatizaciju, a da li će oni to uspeti da obave do naznačenog vremena, ostaje da se vidi. Ono što je sada jasno, jeste činjenica da smo mi sa radio stanicom imali tokom jula 2005. godine deobni bilans, pa nismo mogli u prospektu za privatizaciju da prikažemo stvarno poslovanje lista. U prospektu se navodi poslovanje za tri meseca, što nikako nije stvarno stanje stvari – navodi Nadica Jakovljev.
Spekulacije o tome da bi opština Zrenjanin mogla da ustupi u trajno vlasništvo prostor koji redakcija lista koristi u zakupu u centru Zrenjanina, ulica Kralja Aleksandra Karađorđevića, urednica lista odlučno demantuje.
– Nas je opština otpisala, tako da je to pogrešno viđenje stvari. U budžetu opštine, kao javno preduzeće, predviđeni smo stavkom od milion dinara samo za prva tri meseca ove godine što je, opet, oko tri odsto učešća u svim našim mesečnim troškovima. Svi računaju da ćemo do tada biti privatizovani. To znači da mi mesečno imamo 300.000 dinara dotacije za sve što radimo, a zna se da objavljujemo i stranice na mađarskom i rumunskom jeziku, koje nam niko drugi sem nas ne finansira – objašnjava Nadica Jakovljev.
Govoreći o atmosferi u kolektivu, direktor Vojislav Došen slaže se da je privatizacija neminovnost ali napominje da to sve plaši zaposlene. Mnogi su zabrinuti i zbog brzine kojom se sve to obavlja a posebna priča je to da mnogi konkurentski mediji uopšte nisu ni registrovani u Zrenjaninu, pa za njih ne važe ista pravila kao i za poznate redakcije.
– Nije svejedno ko će biti vlasnik lista ali to će se znati kada se aukcija završi. List je veliki predmet interesovanja jer se radi o najtiražnijem lokalnom listu u Srbiji, sa ozbiljnim komintentima, naravno, uz firmu koja posluje pozitivno. Nadamo se da će uslovi u kojima će se prodaja lista obavljati biti takvi da se informativna delatnost sačuva – ističe Došen.
Ipak, u redakciji lista Zrenjanin svi se slažu da se privatizaciji pristupilo brzo, pa su mnogi zabrinuti zbog te činjenice. Kada je reč o radio stanici Zrenjanin, osnovanoj pre 27 godina, rok za privatizaciju je 2007. godina. Približava se i jedan drugi termin, takođe značajan, a to je dodela frekvencija elektronskim medijima za koje treba konkurisati među 15 radio-stanica sa područja srednjeg Banata. Borba za frekvencije vodiće se, prema nekim procenama, između lokalnog gradskog radija i privatne radio stanice Santos. Sve to uticaće i na proces privatizacije.
– Dodela frekvencija raščistiće regionalnu medijsku situaciju kod elektronskih medija. Radio Zrenjanin ima sve uslove potrebne da dobije frekvenciju, pripremamo se za taj posao – ističe Ljiljana Popović, glavni i odgovorni urednik Radio Zrenjanina.
Prema njenim rečima, ubrzano se radi na otvaranju drugog programa a sve to u sklopu priprema za privatizaciju. Prema ovoj kalkulaciji, otvaranje drugog programa nije u sukobu sa činjenicom da se frekvencije dobijaju samo za jedan kanal, jer je namera Radio Zrenjanina da svoje nove komintente zapravo prevede sa drugog na prvi program.
– Pripremamo se za privatizaciju uvođenjem drugog programa Radio Zrenjanina, kako bismo komercijalizovali njegov sadržaj. Sigurno da će privatizacija elektronskih medija dovesti do toga da oni budu manje javni servis građana a više tržišno okrenuti. Mnoge radio emisije, poput prenosa skupštinskih sednica, neće moći da se komercijalizuju. Efekat novca će imati primat – ističe Ljiljana Popović.
Radio Zrenjanin užurbano otvara novi studio za prvi program, koji je pomogla lokalna samouprava Zrenjanina. Konkurentska, privatna radio-stanica Santos takođe se priprema za dobijanje frekvencije.


Miroslav Pudar


 

Tagovi

Povezani tekstovi