Rupa u zakonu

Beograd-Zakon o oglašavanju izričito zabranjuje voditeljima i novinarima informativnih, sportskih i dečjih emisija da snimaju reklame. Mnogi iz ove „grupe“, međutim, krše zakon, a ostaju potpuno nekažnjeni. Caka je u tome što je zakon ostavio mogućnost televizijskim kućama da same određuju šta spada u informativni, sportski ili dečji program, pa novinari to obilato koriste.
Tako, na primer, „Jutarnji program“ na RTS-u je informativni, dok je „Dizanje“ Televizije B92, koje se takođe emituje u jutarnjim časovima i obiluje servisnim i drugim informacijama, svrstano u „zabavni program“. Takvom sistematizacijom pronađena je „rupa u zakonu“ i omogućeno novinarima da snimaju reklame.
Najsvežiji primer je reklama za Hipo Alpe Adria banku u kojoj se pojavljuje voditelj jutarnjeg programa „Dizanje“ na B92 Miloš Milovanović. Iako u zakonu piše da se u reklamama ne mogu „likom, glasom ili drugim ličnim dobrom pojavljivati novinari, voditelji i spikeri informativnih, sportskih i dečjih radio i TV emisija“, Milovanović je snimio reklamu.
Prema rečima PR-a B92 Aleksandra Berića, Miloš Milovanović ipak nije prekršio zakon jer jutarnji program „Dizanje“ nije informativna, već zabavna emisija.
– Svi naši zaposleni detaljno su upoznati sa zakonima. O tome su čak imali i predavanja. Naši advokati su bukvalno 24 sata na raspolaganju voditeljima ili novinarima koji bi trebalo da budu angažovani za snimanje reklame. Oni su tu da sve bude po zakonu. Emisija „Dizanje“ je zabavna, a ne informativna emisija, prema tome ni Milovanović ni B92 ne krše zakon – kaže Aleksandra Berić.
Veljko Samolov, generalni sekretar NUNS-a, smatra da je problem nastao zbog toga što zakon o oglašavanju nije dovoljno precizan i ostavlja prostor za ovakve slučajeve.
– Zakon o oglašavanju nije precizirao da li je jutarnji program „informativna“ ili „zabavna“ emisija, već o tome odlučuje urednički vrh. Koliko je meni poznato, novinari koji rade u jutarnjem programu RTS-a po naredbi urednika ne mogu da se pojavljuju u reklamama jer je jutarnji program okarakterisan kao informativni. S druge strane, na televiziji B92 smatraju da je jutarnji program zabavna emisija i da voditelji koji se pojavljuju nisu obuhvaćeni ovom odredbom zakona. Da bismo rešili ove nesuglasice NUNS je zajedno sa UNS-om pripremio kodeks koji treba da se pojavi za mesec i po dana. U njemu će tačno biti precizirano čega treba da se pridržavaju novinari i voditelji – naglašava Samolov.
Nenad Cekić, predsednik Saveta Radiodifuzne agencije (RRA), kaže za Press da ta agencija već duže vreme prati poštovanje Zakona o oglašavanju i Zakona o radio-difuziji.
– Za petnaestak dana objavićemo spisak svih novinara, voditelja i medijskih kuća koji su prekršili ove zakone. Zakoni se polovično poštuju i zato smo odlučili da javno iznesemo podatke do kojih smo došli. Takođe pripremamo jednu obavezujuću uredbu za sve zaposlene u medijima, koja će između ostalog precizno da definiše koji voditelji i novinari mogu da snimaju reklame, a kojima će to biti zabranjeno – najavljuje Cekić.



I. Pešić

Tagovi

Povezani tekstovi