Ко наручује истраживања

Све предизборне емисије, извештаји, рекламни блокови, анкете и слични прилози  које радио и ТВ станице емитују током кампање морају бити посебно обележени и то јасном ознаком да је реч о предизборном програму. ТВ станица која своје време изнајми рецимо некој од странака, све док се такав програм емитује, на екрану мора непрекидно да задржи  ознаку „ плаћени термин”. Слушаоцима радио програма, сем на почетку и крају тако и на  сваких пет минута трајања такве емисије,  мора се саопштити да је реч о плаћеном  програму.


Ово су неке од препорука из Општеобавезног упутства које је Републичка радиодифузна агенција РРА прописала за радио и ТВ станице у предизборној кампањи.Ова Агенција по закону надлежна је да прати понашање сваког емитера па и у време предизборних активности. Поред стандардних подсећања о објективности у извештавању, поштовања принципа равномерне заступљености, заштите јавног интереса и других, упутство нуди и конкретне препоруке. Пракса ранијих предизборних кампања показала је да се у то време посебно активирају разне агенције које испитују јавно мњење. Под фирмом мерења расположења гласача, објављују се најразличитије прогнозе изборних резултата, листе  странака које „предњаче а које  сигурно губе”. Иако се заснивају често и на непотпуном узорку или су сачињене по наруџбини појединих заинтересованих страна, јавно објављене  процене чак и мањкаве  могу утицати на бираче. Зато РРА подсећа да се извештаји агенција за истраживање јавног мњења могу емитовати  али „уз услов да се именује наручилац анкете, узорак на коме је објављено испитивање, начин и време трајања истраживања”. Иначе,  наведени извештаји не могу се објављивати у ударним терминима информативних емисија, дакле најавама, насловима  или вестима дана.


Ни уличне, телефонске и сличне анкете са грађанима које објављују медији  не могу се сматрати репрезентативним, наводи се у Упутству . У случају да их станица емитује  треба да упозори слушаоце или гледаоце, јер је оваквим анкетама могуће фаворизовање одређених листа и кандидата и тиме нарушавање принципа објективности извештавања.


Комерцијалне радио и телевизијске станице имају право да  одреде начин и обим програма који ће посветити предизборној кампањи. Али уколико одлуче да део програма бесплатно посвете представљању  кандидата, онда такви термини морају бити равномерно расподељени свим  листама , једнако и без дискриминације.


Све радио и телевизијске станице могу објављивати предизборне спотове под једнаким комерцијалним и техничким условима, без дискриминације и искључиво уз плаћање преко текућег рачуна. Монопол једне листе кандидата на плаћене термине једног емитера није дозвољен. Станица сем тога не може да одбије да емитује предизборне спотове због рецимо раније насталих потраживања према некој страници или политичкој организацији.


Како ће РТВ станица поштовати ова правила остаје да се види. Међутим ваља подсетити да је РРА пре неколико месеци одузела БК телевизији дозволу за емитовање програма наводећи, поред осталог да је та телевизија у време председничких избора 2004. године у информативним емисијама фаворизовала председничког кандидата Богољуба Карића, уједно и власника те станице а  посебне емисије посвећене његовој промоцији није означила као плаћени термин.


 


М.Петрић

Tagovi

Povezani tekstovi