Tri sata uz tv

Do ovih podataka došli su studenti završne godine pedagogije na Filozofskom fakultetu u Beogradu, a u okviru projekta „Vaspitanje i mediji“. U anketi koji su uradili sa 756 učenika beogradskih osnovnih škola, budući pedagozi pokušali su da saznaju ša mladi gledaju, da li video igrice utiču na nasilno ponašanje i u kojoj meri bilbordi mogu manipulisati našim željama, potrebama i osećanjima.
– Zanimljivo je da učenici četvrtih razreda mnogo manje gledaju televiziju od osmaka – istražili su studenti Aleksandar Marković i Vladeta Milić.
– Više od polovine ispitanika svakodnevno gleda serije, filmove oko 45 odsto, dok obrazovni program gleda svega 15 odsto. Podatak je poražavajući, ali treba uzeti u obzir da su emisije obrazovnog karaktera najmanje i zastupljene u medijima.
Omiljeni likovi su im naravno akcioni heroji, poput već pomenutog Terminatora. Slično je i sa video igricama. U okviru istraživanja pod mentorskom palicom profesorke Gordane Zindović Vukadinović, studenti su došli do podatka da akcione igrice igra oko 44 odsto učenika, a misaono logičke svega 7,4 odsto. Oko 65 odsto ih igra povremeno, a 21 odsto redovno, najviše kod kuće i u igraonicama.
– Najčešći odgovor na pitanje zašto vole igrice je da su one zabavne. To nam je reklo 77 odsto anketiranih – objasnio nam je student Nenad Stevanović i dodao da je 12 odsto ispitanika odgovorilo da ih igrice uzbuđju. – Sve više maha uzimaju interaktivne „on lajn“ igrice, poput „Vorld of vorkraft“, koju na Internetu igra više miliona ljudi.

Studenti su se takođe bavili i uticajima reklamnih poruka sa bilborda. Njihov zaključak je da ovaj tip reklame, iako deluje nenametljivo, zbog velikog prisustva na ulicama značajno manipuliše prolaznicima, ako i da lepi ljudi uglavnom reklamiraju štetne proizvode.


Efekti nasilja


Istrazivanja svetskih pedagoga pokazala su da deca koja su često izložena nasilju na televiziji vremenom postanu manje osetljiva na bol drugih, ali i zastrašena svetom oko sebe – rečeno je na tribini. – Najznačajniji faktor koji utiče na shvatanje nasilja u filmovima je faktor nagrade i kazne, odnosno da li je lik u filmu posle nasilnog čina nagrađen ili kažnjen, kao i da li je recimo nasilje nekog detektiva prikazano kao opravdano.

Slab odziv


Tribinu „Vaspitanje i mediji“ organizovalo je Pedagoško društvo Srbije u saradnji sa opštinom Zvezdara. Prema rečima Sonje Žarković, predsednice ovog udruženja, poziv za učešće na predavanju poslat je svim pedagozima beogradskih osnovnih i srednjih škola. Ipak, odziv onih koji mogu da utiču na unapređivanje vaspitno obrazovne prakse bio je više nego slab.

Tagovi

Povezani tekstovi