U provinciji je „mrak“

Mediji se igraju činjenicama i samim tim stvaraju pogrešnu sliku u javnosti. Za Slobodana Miloševića mediji su bili kolateralna šteta. Kada se dogodio oktobarski prevrat, demokrate nisu menjali sistem, a zatim su došli u sukob sa medijima i sada se nalaze na suprotnim stranama, rekao je Đorđe Vlajić, potpredsednik NUNS-a, u debati „Mediji – javno mnjenje – politika“.
On je istakao da upućeniji čitaoci, slušaoci i gledaoci lako mogu da zaključe koji mediji za koju političku opciju navijaju i da se iz interakcije između medija i politike nije razvilo kritičko javno mnjenje.


Kada je reč o pritiscima na predstavnike sedme sile, Vlajić je istakao da su u Srbiji novinari često tuženi, ali da postoje i mnogo teži napadi kao što je slučaj sa Dejanom Anastasijevićem, novinarom nedeljnika Vreme.
– U unutrašnjosti Srbije je „mrak mračni“, njima zabranjuju da prate određene događaje. Politički pritisak na redakcije je ogroman. Može se zaključiti da je novinarstvo profesija koju svako može da napada kako mu drago, kao da smo u rezervatu gde dolaze lovci da odstrele novinara – rekao je Vlajić.


Potpredsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije naveo je kao dodatan problem to što ne postoji jasna slika vlasničke strukture medija, pogotovo kada je reč o elektronskim. Vlajić je naglasio i da postoji malo redakcijskih škola novinarstva, kao i da retko ko gaji redakcijsku prepoznatljivost.
– Novinari rade u lošim uslovima. Male su plate, pa im se zbog toga i ne radi. Nivo novinarske profesije je veoma loš – objasnio je Vlajić i dodao da ipak postoji više profesionalaca u medijima nego što ih ima u politici.


Prema rečima Jovanke Matić iz Instituta društvenih nauka, istraživanja su pokazala da jedva nešto više od polovine ispitanih urednika ima završen fakultet.
Govoreći o ulozi medija u društvu, Matićeva je rekla da je postojao period kada su mediji smatrani za veoma uticajne, a istraživanja su zatim ukazala da oni ipak nemaju toliki uticaj, jer čitaoci, gledaoci i slušaoci imaju već izgrađene stavove o nekim činjenicama.


– Danas, međutim, sedma sila ima veliki uticaj na građane. Karakteristika Srbije je da postoji snažan uticaj političara na građane preko medija, tako da su mediji postali glavno polje političke borbe, a neke redakcije aktivno učestvuju u toj borbi. Sedma sila je zbog toga sve osetljivija na političke partije, a manje na birače – istakla je Matićeva.


M. Dudvarski



 

Tagovi

Povezani tekstovi