Konfuzija oko emitovanja srpskog RTL-a

 Konfuzna situacija oko srpskih medija i dalje je prisutna. U poslednje vreme “šuška” se i oko skorijeg emitovanja RTL telvizije. Glavni pregovarač sa nemačkom kompanijom je Željko Mitrović, ali o samom toku pregovora postoje razne informacije. Prema jednima, pregovori sa RTL-om su gotovo završeni, još je samo preostalo da se sredi dokumentacija. Koliko su zaposleni na telviziji Pink, recimo, zauzeti, govori činjenica da smo ostali bez njihovog komentara. Jednostavno su prezauzeti da bi davali bilo kakve izjave vezane za RTL.
  Sa druge strane, kontaktirajući kompaniju koja je vlasnik RTL televizija u svim zemljama koje emituju program ove televizije, Oliver Hergezel.- portparol RTL Grupe iz Luksemburga bio je pomalo tajanstven.


 Kao jednu od najvećih medijskih kuća, prirodno je da nas interesuje zemlja kao što Srbija, i to se podrazumeva. Ali mi nikada ne dajemo informacije o tome da li pregovaramo, sa kim, o čemu i kakav je status pregovora, ako ih ima… To ne činimo nikada. Takve teme, u principu, nikada ne komentarišemo. Nažalost, moram da vas razočaram. Ne mogu vam potvrditi informaciju da će RTL uskoro početi sa emitovanjem programa u Srbiji. Mi smo akcionarsko društvo, prisutno na berzi i držimo se činjenica. Čim bude postojao potpisan ugovor, mi ćemo se obratiti medijima, i tada možemo o ovom razgovarati. Ali, sada vam ne mogu reći da li će takav ugovor biti potpisan i, ako bi došlo do potpisivanja takvog ugovora, kada bi se to moglo desiti, rekao je za LINK Oliver Hergezel.- portparol RTL Grupe iz Luksemburga.
 Prema svim raspoloživim informacijama, može se zaključiti da postoje određeni kontakti između RTL-a i pregovarača u Srbiji, ma ko oni bili, ali se isto tako čini da se ti pregovori nalaze u vrlo delikatnoj fazi, i da njihov ishod može biti i pozitivan i negativan, pa je razumljivo da nijedna ozbiljna medijska kuća ne želi da se upušta ni u kakve rizike, koji bi mogli da dovedu u pitanje njihove interese na bilo kom tržištu. Inače ova medijska kuća glavni akcenat stavlja na zabavni, filmski i serijski program i oslanja se na sopstvenu i domaću, t.j. nemačku produkciju. Veoma važan segment nemačkog RTL-a čine humorističke serije, program za mlađu publiku i porodične emisije.



Nezvanično – zvanično RTL u Srbiji!


Za sada najzanimljiviji deo ove priče svakako je dodela frekvencije RTL televiziji. Naime, Nemci nude 45 miliona evra za vlasništvo u televiziji Avala.
Kada RTL uđe u TV Avalu, (a “šuška” se da hoće, jer gde ima dima ima i vatre), to će značiti da je strani kapital ušao u skoro sve elektronske medije sa nacionalnom frekvencijom u Srbiji. Prema podacima republičke Agencije za privredne registre, osnivači RTL-a u Srbiji su: RTL Group Central&Eastern Europe GMBH iz Nemačke (49 odsto), Pharmaswiss d.o.o. iz Beograda (10 odsto), HVB banka Srbija i Crna Gora (9 odsto), Inženjering i građevinsko društvo Mali kolektiv ETB d.o.o. iz Beograda (17 odsto) i Atlas sistem d.o.o. iz Beograda (15 odsto). Vrlo je diskutabilno i to, čiji će se logo pojaviti u gornjem (čini mi se) desnom uglu ekrana, Avala ili RTL? Niko sa televizije Avala nije nadležan da govori o ovoj temi – provereno sa naše strane.
Dragan Jurakić, urednik programa na hrvatskom jeziku RTV Vojvodina, smatra da je u suštini, stvar prosta.
– Kada govorimo o tome čiji će se logo pojavit na ekranui, manjinski vlasnik nigde u svetu ne može imati pravo na davanje sopstvenog imena zajedničkom vlasništvu. Dogadja se često obrnuto, da većinski vlasnik ostavi ime ranijeg brenda radi očuvanja dobrog imidža kod potrošača. To je primer ‚‚Grundinga‚‚ koji je odavno deo vlasništva ‚‚Simensa‚‚ ali je ostalo ime kao prepoznatljiv robni znak. Slično je uradio i naš ‚‚Svislajn‚‚ koji je sačuvao ime kupljenog ‚‚Takova‚‚ i drugih svojih firmi, pojasnio je Jurakić.


 Televizija o televiziji / B92 O RTL-u


– Za vreme pisanja zakona mi smo bili protiv velike količinetelevizija sa nacionalnim pokrivenjem jer naše tržiste, iznos novca na tržistu to ne moze da pokrije. Npr. u Hrvatskoj za istu količinu novca bori se mnogo manji broj televizija, govori Veran Matić, direktor radija i televizije B92 o pojavljivanju još jednog medija u zemlji Srbiji.
-To direktno utiče na lošije poslovanje, manje kvalitetan program kada je reč o komercijalnim televizijama. Uz to javni servis se takođe ponaša kao komercijalna televizija a ne javni servis što dodatno ograničava razvoj televizijskog biznisa, smatra Matić i dodaje, da televizija B92 za vreme novogodišnjih praznika priprema finale “Operacije trijumf” koja se zavrsava 5. januara. U pripremi je i specijal “Vratice se rode”, nove dve novogodisnje epizode. “Ulica otvorenog srca” koju produciraju zajedno sa Ateljeom 212 a ove godine će se zvati i “Ulica crvenih noseva”, posvećena prikupljanju sredstava za projekat “Doktori klovnovi”, koji pomažu deci da se priviknu i lakše podnesu bolničke dane. Što se tiče procene o sadržajima koje će RTL da ponudi Veran Matić objašnjava:
-Svakako da RTL kao globalna mreža nastoji da širi svoja tržista, ovo im je trideset osma televizijska stanica ako se ne varam. Nisam upoznat sa programima ove stanice tako da ne mogu da dajem procene te vrste.


Rasčešljavnje pa onda feniranje


Kada se govori o medijskom interesu oko otvaranja pomenute televizije sagovornici o ovoj temi bili su sličnog mišljenja. Uglavnom nema nekog velikog medijskog interesa. Mediji izveštavaju o prodaji kapitala dosadašnjih vlasnika televizije Avala. Ono što bi bilo zanimljivo je malo“pročešljati”, i to, da li je već pri osnivanju i dodeli nacionalne frekvencije TV Avali bilo „podzemnog“ dogovora o prepuštanju te televizije RTL-u, kao i to, da li je ono divlje gašenje BK Televizije imalo bilo kakve veze s današnjim razvojem događaja oko prodaje TV Avale RTL-u, komentariše Tanja Tagirov, novinarka nedeljnika “Vreme”, o televizijkoj konkurenciji, ponudi, sličnostima suprotnostima ona dodaje:
– Ako im program bude nalik onome što emitiraju u Hrvatskoj,
nećemo vidjeti nista što već nema na brojnim srpskim televizijama, osim
vjerojatno većeg broja glupavih domaćih sapunica koje gleda tamošnja
publika. I u informativnom smislu ne vjerujem da će RTL donijeti nesto
novo: u Srbiji je u tom smislu daleko veća konkurencija nego u Hrvatskoj,
gdje državnoj televiziju (HRT) konkuriraju informativni programi
(uglavnom dnevnici) tek dvije televizije, RTL-a i TV Nove, a ostale
informativne emisije uglavnom su zastupljene na HRT-u, smatra Tagirova.
A da li RTL može da obogati medijsko tržište u Srbiji, po njenom mišljenju:
– Vjerojatno. Morat će se ponašati u Srbiji drugačije nego u Hrvatskoj, upravo zbog puno veće konkurencije. U svakom slučaju, RTL će i domaće televizije potaknuti na jos žešću konkurenciju u programskoj ponudi, s obzirom na to da ce im „zagristi“ dio propagandnog „kolača“ kojeg su dosad one raspodjeljivale. S obzirom na globalnu ekonomsku krizu koja je – usprkos optimističkim izjavama domacih političara da ćemo ju mi osjetiti manje no ostale evropske zemlje – to će najvjerojatnije biti najznačajnija posljedica ulaska RTL-a na medijsko tržište Srbije, komentariše Tanja Tagirov, novinarka nedeljnika “Vreme”. 
 
Potencijalni partner produkcijske grupe “Mreža”



Dodela nacionalnih TV frekvencija, 2006-te godine, suprotno nadanjima nije doprinela unapredjenju kvaliteta TV programa u Srbiji. Suprotno očekivanjima, nove TV stanice, koje su prvi put dobile šansu da se predstave ovdašnjoj širokoj publici, nisu uspele da se nametnu svojom ponudom, da ugroze rejtinge “starosedeoca” i otvore utakmicu koja bi gledaocima u Srbiji omogućila kvalitetniju televizijsku ponudu. Maja Divac, novinarka i urednica programa PG Mreža, bila je i najavljivana kao nova urednica srpskog RTLa, komentarisala je medisku scenu u zemlji i značaj pojavljivanja ove kuće u Srbiji.
– Šta će za medijsku scenu Srbije znaciti ulazak RTL, velike TV kuće, koja je, zbog netransparentnog načina odlučivanja na konkursu 2006-te, ostala bez frekvencije, tesko je, u ovom času, reći. To ce biti jasnije, kada se bude znalo, kakav su aranžman ove dve kuce, TV Avala i RTL, napravile što se tiče buduće programske šeme, kada bude jasno čiji ce programski koncept dominirati. Vi pitate kakav je medijski interes oko otvaranja ove televizije, a ja bih rekla da se za sada više zna o finansijskom interesu, dok ćemo za medijski morati da sačekamo.
Divac je takođe rekla da za PG Mrežu, svaka nova televizijska stanica predstavlja potencijalnog budućeg poslovnog partnera, i da se oni raduju dolasku renomiranih TV kuća, kao sto je RTL. Produkcijske kuće, poput  PG Mreža, funkcionišu tako sto proizvode TV emisije i prodaju ih emiterima, kojima je u interesu ili su i po zakonu dužni da emituju programe nezavisnih produkcija. Jake TV stanice i zdrava konkurencija, koja unapređuje kvalitet programa, kao i jake produkcijske kuće, preduslov su da vreme koje građani Srbije provode pred TV ekranima bude zaista kvalitetno. Takođe, smatra da RTL ima značajan potencijal da obogati televizijsku ponudu u Srbiji. Ali, da li će to i uspeti, zavisi od mnogih drugih faktora, u koje, za sada, nema uvida.


 Novogodišnja “Mreža”


U vreme Novogodišnjih praznika, ali i u predstojećoj 2009-oj godini, nastavljamo sa produkcijom naših dobro poznatih redovnih programa kao što su magazin TV Mreža, talk show Utisak nedelje ili dnevna kratka emisija Evronet. Nastavljamo da pažljivo pratimo političke i drustvene događaje i fenomene, kao i proces evropskih integracija, za šta su naši novinari i ove godine dobili nagrade Kancelarije za evropske integracije. Ali to nije sve, tokom decembra i januara na TV Studiju B biće emitovan upravo završen dokumentarni serijal o mladima u regionu “Vršnjaci”. U osam epizoda mladi sa juga Srbije, iz Vojvodine, iz Beograda, sa Kosova i iz Crne Gore iznose svoja razmišljanja na osam, za njih vaznih, tema. Tako je npr. epizoda koja govori o muzici i muzičkim ukusima snimana na festivalu Exit, dok je priča o politici rađena u Hrvatskoj, pa u ovoj epizodi učestvuju i mladi iz Hrvatske. Ostale epizode se bave pitanjima religije, obrazovanja, nasilja, patriotizma, a u jednoj se govori o predrasudama. Takodje, do Nove godine završavamo i jedan vrlo značajan film pod nazivom “Propuštene šanse”, koji, kao sto i sam naslov kaže, govori o svim propuštenim šansama naše zemlje da na miran način reši sporove u periodu od 90-te godine do danas. Ovaj film će biti vazan podsetnik i opomena za buduće generacije. I na kraju, upravo radimo, u saradnji sa OEBS-om, polučasovni film o Parlamentarnom životu u Srbiji. To ce biti edukativni film koji govori o aktuelnom skupstinskom sazivu, rekla je Maja Divac, i dodala da svakako očekuje saradnju sa RTLom.


 RTL vodi u Evropi


RTL je vodeća medijska grupacija u Evropi s 34 TV i 34 radio stanice. Prvobitno iz Luksemburga, ali najviše prisutna na nemačkom tržištu (čuveni kanali RTL, RTL2, Vox). Dnevno preko 200 miliona ljudi u Evropi gleda neki kanal iz RTL grupe, koja je prisutna u 11 zemalja: između ostalog i u Rusiji (REN TV), Britaniji (five), Francuskoj (M6) i Španiji (Antena 3). U susednoj Hrvatskoj drži najpopularniju privatnu stanicu – RTL televiziju, a uskoro možda i u Srbiji?…


Maja Radu

Tagovi

Povezani tekstovi