I medijima potrebna pomoć

Svakodnevni izveštaji o propadanju nekih od najvećih imena novinarstva zbog krize, izaziva strah širom sveta. U odgovoru na tu situaciju, Evropska federacija novinara (EFJ) uputila je hitan poziv šefovima svih političkih grupa u Evropskom parlamentu upozoravajući da će taj sektor biti uništen ako EU ne učini nešto na spasavanju novinarstva.


Predsednik i generalni sekretar EFJ Arne Kenig i Ejdan Vajt su u pismu zatražili od stranaka da pomognu opstanak novinarstva i da nakon junskih izbora za Evropski parlament, obezbede zaštitu medijske oblasti.


U pismu u koji je imao uvid Euobserver, Kenig i Vajt ističu da je medijska oblast „kamen temeljac evropske demokratije” i da joj je potrebna zaštita kao i bankama i automobilskoj industriji koje dobijaju milijarde pomoći.


„Demokratija zahteva pozdane, pravovremene i korisne informacije (…) To znači da su nam potrebni ljudi i resursi za proizvodnju. Smatramo da novinarstvo i medijski profesionalizam moraju biti zaštićeni, negovani i mora biti ohrabrivan njihov razvoj”, naveli su predstavnici EFJ.


Oni ukazuju da EU drema dok medijska oblast zbog krize doživljava propast. „Kada će se EU probuditi i suočiti sa krizom medija u Evropi?”, ističu Kenig i Vajt.


Podsećajući na veliki pad u oblasti medija, oni navode da je posebno teška situacija u SAD. Nedavno, giganti od Los Angeles Times-a do Chicago Tribune-a, uključujući i Seattle Post-Intelligencer i Christian Science Monitor, objavili su da su bankrotirali, spojili se sa bliskim listovima ili potpuno obustavili štampana izdanja.


Evropa će tek osetiti krizu koja je pogodila američku novinsku industriju, i zato je potrebno da ona sada deluje, ukazali su Kenig i Vajt.


Oni su se založili da nova Evropska komisija i Evropski parlament pokrenu raspravu na nacionalnom i evropskom nivou o budućnosti medija u Evropi, navodeći da su potrebni novi mehanizmi za rešavanje krize u medijima.


Kako kriza ne zaobilazi ni medije u Srbiji Nezavisno udruženje novinara Srbije promovisalo je inicijativu za formiranje Fonda za pomoć medijima i novinarima u prevazilaženju ekonomske krize. Na sastanku održanom u NUNS-u, predsednica tog udruženja Nadežda Gaće navela je da je inicijativa potekla od medija koji su se prvi suočili sa efektima krize.


„Kriza bi ubrzo mogla mnoge novinare i medijske kuće u Srbiji ostaviti bez posla”, kazala je ona i dodala da NUNS zapravo državi nudi mogućnost da pomogne medijima, posebno onima koji su važni na lokalnom nivou ali nisu u stanju sami da se suoče sa krizom.


„Duboko smo uvereni da ne postoji nijedan nacionalni interes koji je iznad prava građana da budu informisani”, kazala je Nadežda Gaće i naglasila kako to nikako ne znači da će mediji pristati da budu u službi države.


NUNS očekuje da svi zainteresovani mediji dostave svoje predloge koji će biti predočeni nadležnim ministarstvima i Vladi Srbije, a opšti je zaključak, ali i savet predstavnika vlade, da zajednički nastupe.


Kako je naglašeno, Fond bi pomagao isključivo privatnim medijima i novinarima članovima NUNS-a, a prema inicijativi preduslov za učlanjenje biće prihvatanje i poštovanje Kodeksa novinara Srbije u izveštavanju.


Predstavnici više redakcija i medijskih udruženja i medijske industrije inicirali su na sastanku i izmene Zakona o oglašavanju, koje bi ponovo omogućile oglašavanje proizvođača piva i vina, smanjivanje PDV-a i niz drugih mera kao što je snižena tarifa za telefoniranje.


Saša Mirković iz ANEM-a predložio je da se sredstva koja Savet Republičke radiodifuzne agencije ubira za dozvole preusmeri za pomoć medijima, što uključuje i Fond.

Tagovi

Povezani tekstovi