Otpor sređivanju medjske scene



S obzirom da nije došlo do distanciranja od


Miloševićeve politike, tranzicija je bila opterećena ne samo istom politikom,


već i istim ljudima. To je najučljivije bilo u medijskoj sferi. S obzirom da je


sloboda štampe nedvosmislen znak da li u nekoj državi vlada demokratija i


pravna sigurnost, nedoslednost u društvenoj transformaciji u mnogome


se prelomila preko medija.


Pokušaj Đinđićeve vlade da uredi medijsku sferu nije uspeo upravo zato


što su se svi Miloševićevi mediji proglasili nezavisnim, što je bio slučaj i sa ostalim


profesijama, posebno sudijskom. Pozivajući se na slobodu izražavanja i


nezavisnost, Srbija je došla u apsurdnu situaciju da su upravo oni koji su trebali


proći proces lustracije postavljali kriterije i standarde u postmiliševićvskoj Srbiji.


Tako su mediji nastavili da deluju po nepromenjenoj matriici, pre svega


zato što su i dalje ostali u funkciji iste ideologije. Mediji nisu postali katalizator


promena i tranzicije. Izostala je njihova važna uloga u negovanju kritičke


refleksije prema pršlosti ali i prema tranzicijskim problemima.


Mali broj nezavisnih medija i novinara su veoma često bili na meti, jer im


se poricalo pravo da pišu o nepravilnostima u društvu. Pokazalo se da je reforms-


ka struja znatno slabija i na političkoj sceni, odnosno da su i reformatori


diskreditovani uz veliku medisjku podršku. U izveštaju Freedom House o


slobodi medija za 2008. godinu Srbija je među 195 država zauzela 83. mesto.


Aktuelni Zakon o informisanju u Srbiji je manjkav i zahteva značajne


korekcije. Pokušaj proevropske Cvetkovićeve vlade da donese neophodne


izmene pokazao je da ni aktuelna vlast nije oslobođena od težnje ka kontroli nad


medijima. Naime, pokušaj izmene zakona tokom jula pokazao je svu napetost u


odnosima ne samo medija i vlasti, već uopšte odnosa prema slobodi štampe.


 


Odnos medija i vlasti


 


Medijski poslenici uspeli su da blokiraju usvajanje izmena Zakona o


javnom informisanju u republičkom parlamentui i bar na mesec dana


odgode izjašnjavanje poslanika o tom zakonskom aktu. Vlada Srbije je,


naime, želela da zakonske izmene “prođu” pre letnjeg raspusta


Skupštine, ali je glasanje pod pritiskom medija odgoñeno za


poslednji dan avgusta. Tako su novinari, kojima je na raspolaganju


stajalo njihovo sopstveno oružje – štampani i elektronski mediji dobili


prvu rundu u nadmetanju s vlastima. Međutim, buka koja se tim


povodom podigla stvarala je atmosferu u kojoj su potpuno gurnuta u stranu


suštinska pitanja transformacije medija u promotera i zaštitnika javnog


interesa. Nametanjem teme o navodnoj ugroženosti “slobode


štampe” i “slobode izražavanja”, uspešno je “zatvoren” neophodni javni


dijalog o stanju na srbijanskoj medijskoj sceni.


Zakasnela tranzicija koja je u Srbiji počela tek krajem 2000. godine,


ni u medijskoj sferi nije donela očekivane promene. Naprotiv, dovela


je do dodatnog urušavanja profesionalnih standarda i


profesionalne etike. Takođe i do orijentacione konfuzije (odnos prema


nedavnoj prošlosti i srpskom nacionalizmu), netransparentnog


vlasništva i egzistencijalne ugroženosti velike većine novinara.


Dominantna nacionalističk – konzervativna ideološka matrica i


dalje je opstala u svim medijima. Mediji i najuticjajniji deo političke i


intelektualne elite u nekoj su vrsti ideološkog zajedništva. Među njima je


vrlo malo onih koji društveno – političku scenu posmatraju sa kritičke


distance i u optici objektivnih dometa aktuelne politike. To se podjednako


odnosi na unutrašnju demokratsku transformaciju, kao i kada je reč o


odnosu Srbije na najbliže okruženje i strateško opredeljenje zemlje ka


evroatlanskim integracijama.


 


Pozadina spora


 


Inicijativa Vlade da po hitnom postupku i bez šire javne rasprave kroz Skupštinu


progura izmene Zakona o javnom informisanju, naišla je na ozbiljnu


opstrukciju i u njenim sopstvenim redovima. Namera predlagača je da


spreči konstantnu kampanju na pojedine članove vlade i političare, posebno


nosioce ekonomske i proevropske reformske politike. Zakonski predlog,


međutim, nisu podržali ni svi ministri, jer su se manji koalicioni partneri


okupljeni oko Socijalističke partije Srbije (SPS), uzdržali od glasanja. To je dovelo u


pitanje obezbeđivanje većine u Skupštini, neophodne za usvajanje zakonskih


izmena. Za opoziciju, koja u principu glasa protiv vladinih predloga, bio je to


neočekivani dobitak koji se lako instrumentalizovao i kapitalizovao.


Udruženje novinara Srbije (UNS), inače preživeli relikt Miloševićevog novinarstva,


je na čelu sa novom, agilnom i u poslednjih petnaestak godina na


medijskoj sceni Srbije veoma uticajnom predsednicom, Ljiljanom Smajlović,


uspelo da podigne veliku prašinu. Smajlovićeva se vešto koristila bazičnim


kriterijima nezavisnog novinarstva za šta je stekla podršku mnogih koji su i sami


stradavali od pisanja nekih tabloidnih medija. UNS je upravo, pozivajući na principe slobodnog novinarstva branio pozicije opozicije i nacionalističkog bloka


kome haos u medijskoj sferi odgovara.


Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) je, bez obzira na primedbe


koje ima, uslovno podržalo predložene zakonske imene.


Samo spominjanje vladine namere da guši slobodu informisanja,


“disciplinuje” medije i egzistencijalno ih ugrožava bilo je dovoljan motiv za


većinu poslenika javne reči da (u)stanu u sopstvenu odbranu. Pri


tome su se na istoj strani fronta našli gotovo svi mediji, od opskurnog


tabloida Kurir, do proevropski i liberalno orijentisane Borbe. Naime,


visoke kazne zbog objavljivanja neistina, takođe, visoki osnivački ulog


od 50.000 eura za pokretanje, kao i stalno materijalno pokriće za


opstanak svakog pojedinačnog medija,


bili su glavni okidač za mobilizaciju protiv Zakona.


Višenedeljna medijska kampanja protiv predlagača zakona koja je


usledila podsećala je na onu iz vremena Đinđićeve vlade. Objavljivani


su tekstovi pod dramatičnim naslovima “’Sablja’ za novine” (Press)1,


“Smrt medijima” (Pravda)2, “G17 gori od JUL” (Kurir)3… U napisima se


tvrdilo da je predloženi zakon neustavan i antievropski, da mu je


osnovna intencija da ućutka medije i da vlast zaštiti od svake kritike, i


konačno, da je reč o zakonu “jednog čoveka” (potpredsednik Vlade i


predsednik stranke G17 plus, Mlađan Dinkić) protiv “jednih novina” (Kurir).


Predsednica UNS Ljiljana Smajlović je u svojim brojnim


izjavama isticala: “Brine me što se za drakonskim merama poseže u času


kada je u vladajućoj koaliciji postignuta trenutna politička volja za


obračun sa izdavačem koji joj najviše smeta. Nama u UNS-u takođe smeta


kada pojedini tabloidi, poput Kurira krše profesionalne standarde. Ali,


zakone ne treba praviti za jednog vlasnika, jer drugačija politička volja,


u promenjenim okolnostima, može otvoriti put gušenju slobode štampe”.


Najžešći kritičari su bili upravo oni koji su svojevremeno stajali iza


Miloševićevog zakona o javnom informisanju iz 1998. Među


najciničnijim primedbama bile su one po kojima je predloženi zakon gori od


Miloševićevog zakona. Nekada bliski stranački saradnik Vojislava Šešelja,


koji se sada, kao potpredsednik Srpske napredne stranke Tomislava


Nikolića, odlučno suprotstavio novom zakonskom predlogu. Aleksandar Vučić


pre desetak godina sprovodio je zakon koji je omogućavao da se medijima “sudi”


u prekršajnom postupku, što je dovodilo do gašenja medija u roku od 24 sata i do


zaplene kompletne, ne samo redakcijske, već i privatne imovine urednika i


rukovodilaca medija. S druge strane, tada vladajući socijalisti (u koaliciji sa


JUL i Srpskom radikalnom strankom) sada su kao deo vladajuće koalicije


unapred (već na sednici Vlade) najavili da će se uzdržati od glasanja i isto


najavili za skupštinsko izjašnjavanje.


 


O čemu se nije razgovaralo


 


Težnja ka kontroli medija je konstanta jer očigledno da nijedna vlada nije


sposobna sprovoditi svoj program bez podrške medija, pogotovo kada je reč o


reformskim zaokretima. Međutim, aktuelna vlada niti je dovoljno reformska


niti ima jasan odnos prema prošlosti. Ipak, svaki njen pokušaj da na dnevni


red stavi obaveze koje proističu iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju


redovno je praćen medijskim kampanjama koje idu na ruku antievropskim snagama. Ipak ona kao takva je maksimum koji Srbiju u ovom trenutku može da održi na proevropskom


putu.


Način na koji je Vlada pokušala da, uz pomoć skupštinske većine, “preko


noći”, navodno uvede red u “medijski haos” samo je ilustrovao trajnu


tendenciju – ovdašnjih političara, pa i onih na najvišim državnim funkcijama,


da kontrolu i uticaj na uređivačku politiku sprovedu bahatim nastupima,


nevešto i grubo. To sa druge strane, izaziva sličnu reakciju medija: “na


bahate pokušaje kontrole, oni odgovaraju još bahatijim gestovima


otpora”.


Antievropski blok je medijski vešto indukovao atmosferu “odbrane


od autoritarne vlasti”, koja je u mnogome podsećala na veliki sukob u


prvim godinama nakon smene Slobodana Miloševića (2001-02).


Mediji su i tada tvrdili da brane “slobodu govora i izražavanja”, koju im


je navodno ugrožavala vlada premijera Zorana Đinđića, a naročito njen


tadašnji šef Biroa za informisanje, Vladimir Popović. I danas su glavni


„zagovornici“ slobode medija kao i onda Ljiljana Smajlović i Aleksandar


Tijanić. U, tada neprozirnoj pozadini sukoba, voñen je zapravo strateški


“rat” za budućnost Srbije – njen odlučni raskid sa politikom iz


Miloševićevog vremena i iskorak prema evroatlanskim integracijama.


Tada je taj iskorak sprečen brutalnim uklanjanjem Zorana


Đinđića. A stvorena medijska slika o Zoranu Đinđiću doprinela je toma da


on početkom 2003. godine bude ubijen kao “mafijaš”, a ne kao žrtva


politički motivisanog atentata zbog njegove modernizatorske evropske


vizije. Nakon toga nastavljena je nacionalističko-konzervativna politika


iz devedesetih godina prošlog veka drugim sredstvima, koju je simbolisao


Vojislav Koštunica sve do maja 2008.


 


“Sloboda” za koju su se tada „izborili“ mediji gotovo se u


međuvremenu pretvorila u sopstvenu suprotnost. Bez poštovanja elementarnih


standarda morala i etike, profesija je samu sebe degradirala, svodeći se na


“mrčitelje papira, mučitelje kamere, samozvanih genija i profesionalnih


narikača”. Na uređivački koncept, u većini tabloidiziranih medija, osim


vlasnika koji su dobrim delom nepoznati ne samo javnosti, nego i većini


uposlenih, bitno utiču različiti, ne uvek transparentni interesi: neformalni centri


moći (obaveštajne službe svih nivoa), uticajni lobiji (uglavnom nacionalno-


konzervativni krugovi), pojedine partije i njihovi lideri. Zavisno od navedenih


interesa profiliše se i uređivačka politika, u pravilu bezobzirna prema bilo kome ko


je označen kao meta, pri čemu se ne preza od laži, kleveta, insinuacija i


kompromitacije. Slaviša Lekić, glavni urednik magazina Status, u autorskoj kolumni


Danasa „Mlađin gajtan“ podseća da su nakon ubistva premijera Đinđića kroz


medijskog “toplog zeca” u raznim Kuririma i Pressovima, Pravdama…


redom su prolazili „Zoran Živković, Nenad Bogdanović, Vladimir Popović,


Radovan Jelašić, Dragan Šutanovac, Boris Tadić… No, niko kao Čedomir


Jovanović i Mlađan Dinkić nije na svojoj koži osetio arogantnu spremnost


raznoraznih primeraka ovosrbijanske kaste da urnišu, unakaze, dokusure i


satru u blato. Uglavnom epitetima i etiketama koje normalnom posmatraču sa strane, a kamoli akteru, izazivaju nelagodu u stomaku”.


 


Slaviša Lekić zaključuje da svi oni koji “dižu glas” protiv Predloga


zakona, od Dragana Markovića Palme, preko poverenika za informacije,


radikala, SPO, do UNS, pa i NUNS, zajedno daju “podršku ali i legitimitet


zagovornicima plasiranja umobolnih ideja na naslovne strane i stavljaju ih


u istu vrednosnu ravan sa idejama o, slobodi mišljenja i izražavanja na


kojima počiva savremeni svet”.


Na taj način je degradirano dostojanstvo profesije, koje je takoñe


urušeno i svojevrsnim “dobrovoljnim ropstvom” (ne)poznatim vlasnicima


medija koji beskrupulozno eksploatišu novinare, sa niskim, neredovnim


platama i veoma ograničenim socijalnim pravima. Koliko taj


ponižavajući i uvredljiv status velikog broja novinara u Srbiji povratno deluje


na “slobodu mišljenja i izražavanja”, pitanje je koje ni ovom prilikom niko


nije postavio, a kamoli i odgovorio. Iz bučne i žučne debate potpuno


je izostavljena tema ključna za medije u Srbiji – uređivački koncept većine


štampanih i elektronskih medija. Ideološki obrazac koji je u javnom


diskursu Srbije kreiran još pre više od 20 godina, da bi opravdao ratove koji


su sledili, sada nastoji da interpretacijom nedavne prošlosti


relativizuje odgovornost Srbije. Najjači saveznik u tome upravo su mediji. To


važi za sve medije, a ne samo za tabloide. Na toj liniji su najuticajniji i


najznačajniji mediji, poput Politike, Radio televizije Srbije, Večernjih


novosti, NIN i dr. Vlada premijera Mirka Cvetkovića koja je formirana na osnovu većinskog proevropskog raspoloženja građana, nije učinila dovoljno u medijskoj sferi, čak ni u


segmentu za koji je ovlašćena. Državni vlasnički udeo u glavnom političkom


dnevniku, Politici (što je takoñe, svojevrsni anahronizam), omogućio je


aktuelnoj vlasti da smeni glavnu urednicu Ljiljanu Smajlović (ideološki


veoma blisku Vojislavu Koštunici).


Međutim, novi urednički tim još uvek nije profilisao list na izrazitijoj


antinacionalističkoj i antikonzervativnoj opciji. Politika10 sledi liniju manjeg


otpora “opšte saglasnosti” o ključnim pitanjima srbijanskog društva, bilo da je


reč o evroatlanskim integracijama, odnosu prema ratnoj prošlosti,


aktuelnom tretiranju suseda i njihovih država, antifašizmu, pripadnicima


manjina, ili pak o Kosovu i naročito, Albancima. Isto važi i za, nesumnjivo


najuticajniji medij u Srbiji, Radio televiziju Srbije, koja se samo formalno


transformisala u javni servis. Osim toga, za razliku od Politike, nova vlast


(Demokratska stranka) nije zamenila direktora RTS Aleksandra Tijanića. On


će, kako sam tvrdi, ostati do kraja petogodišnjeg mandata, iako je bio


ministar informisanja za vreme Slobodana Miloševića, potom savetnik za


medije Vojislava Koštunice dok je bio šef države, koji ga je potom stavio na


mesto direktora RTS.


Ni nakon promene vlasti nije došlo do promene u strukturi i


uređivačkoj politici javnog servisa. Izveštavanje RTS o bitnim političkim


događajima nije okarakterisano kao bitno objektivnije od izveštaja drugih


medija. Na programu RTS i dalje su zastupljeni sadržaji nedopustivi za


javni servis, a rekordnu gledanost ova televizija beleži uglavnom zahvaljujući


emitovanju domaćih tv-serija spornog


kvaliteta.


Svođenje rasprave na ekskluzivni odnos vlasti i medija, u


kojoj su na medijskoj strani prednjačili oni koji su se osećali


ugroženim, kao i Udruženje novinara Srbije, verovatno je glavni razlog što se


šira javnost prema tome odnosila kao prema „maloj svađi u porodici“.


Izostala je takođe, i glasna i odlučna reakcija nevladinih organizacija i – što


je još važnije – predstavnika međunarodnih organizacija koje se


bave medijima (OEBS, Savet Evrope). Ta ravnodušnost javnosti i „dve moćne


grupe uticaja“ (nevladin sektor i međunarodni faktor), po mišljenju


glavnog urednika Vremena, Dragoljuba Žarkovićaproizlazi iz


istovetnog obostranog osećanja da se „radi o nadgornjavanju dve moralno


sumnjive grupe – novinara i političara, pa neće da se mešaju u taj mali prljavi


rat u kome je, ruku na srce, više krivih nego nevinih“.


 

Tagovi

Povezani tekstovi