Koliko i kakvu televiziju gledamo

Prosečan stanovnik Srbije ispred malog ekrana dnevno provede blizu pet sati, i na putu je da ugrozi svetske rekordere – Amerikance. Najgledanije su emisije zabavnog karaktera, a upravo one imaju i najveći uticaj na formiranje navika i ponašanje stanovnika.


Centralna pozicija u dnevnoj sobi – televizor, uključujen od jutra do odlaska na spavanje bez obzira na to šta je na programu, daljinski upravljač uvek pri ruci – slika je svakodnevice skoro tri četvrtine stanovnika Srbije.


I dok je nekima omiljena zabava samo prebacivanje sa kanala na kanal neki ne propuštaju svoje omiljene emisije:


“Najčešće gledam naše serije koje mi se sviđaju. Gledam vesti ne samo na jednoj stanici nego na više stanica”, “Najčešće sportske emisije, a nažalost i ove političke emisije, nažalost. Nažalost, zato što sam postao zavisnik od tih političkih emisija” ,“Kvizovi, jer to me zabavlja, proveravam znanje, pravo da vam kažem“.


Televizijske navike građana Srbije slične su stanovnicima evropskih zemalja. Informativni programi ostaju u senci zabavnih sadržaja, objašnjava Darko Broćić iz Agencije za istraživanje gledanosti „AGB Nilsen“.


“Najveći broj gledalaca se skuplja oko zabavnih, odnosno emisija koje se koriste u svrhu zabave. To su pre svega domaće serije, rialiti šou programi, veliki sportski programi, centralne informativne emisije. To je ono što najviše privlači gledaoce u Srbiji”, navodi on.


Uticaj ovih programa na formiranje kulturnih obrazaca auditorijuma je i najveći. Na informativnom programu, prema rečima profesorke Fakulteta političkih nauka Snježane Milivojević, televizija gradi imidž, dok se uticaj i komercijalni uspeh stvara na zabavnim program.


“Ako danas pogledate u celini naše televizije vi vidite da ovde recimo nove generacije odrastaju u jednom svetu u kojem se pretežno zabavlja i peva, u kojem se živi brzo i opasno, u kojem se brutalnost i agresija vrednuju i nagrađuju u kome je realnost, privatnost proizvod za javnu upotrebu”, kaže profesorka Milivojević.


“Reklamna industrija radi kroz komercijalne programe. Dakle svi ti programi zajedno formiraju jedan vrlo specifičan TV svet”, ocenjuje ona.


I pored tvrdnji da će se u eri Interneta gledanost, a samim tim i uticaj televizije smanjiti, trendovi u svetu pokazujku suprotno.


U većini evropskih zemalja, upravo zahvaljujući globalnoj mreži televizijske sadržaje je moguće preuzeti sa Interneta i gledati odloženo.


Agencije za istraživanje gledanosti i te podatke uzimaju u obzir kada računaju rejting nekog programa.

Tagovi

Povezani tekstovi