Hoće li gledaoci odahnuti

Zakon, između ostalog, predviđa da komercijalne stanice ne mogu imati više od 20 odsto svog dnevnog programa za oglašavanje, a javni servis ne više od 10 odsto. Član Saveta Republičke radiodifuzne agencije Aleksandar Vasić za B92 kaže da je najbolje u Zakonu činjenica da se oblast konačno pravno reguliše.

„Bolje je bilo kakav zakon, čak i onaj koji nije savršen (a većina zakona koji se usvajaju i nisu u potpuno savršeni) nego potpuno bezakonje, kako je do sada vladalo u oblasti ekonomske propagande na radiju i televiziji.“
Vasić navodi, međutim, da u Zakonu svakako postoje delovi koji nisu dobro uređeni, poput reklamiranja ‘slika u slici’: „Ono našta mnogi gledaoci TV programa imaju primedbe za vreme direktnih prenosa sportskih događaja je da se često pojavljuje reklama unutar slike samog tog sportskog događaja i zato smeta, a to nije predviđeno tim zakonom. Ali ima još nekih finesa koje nisu obrađene tim zakonom. Mislim da je i na Vladi i na Radiodifuznoj agenciji da taj zakon još malo doteraju i primere realnosti i okruženju.“

Novinar nedeljnika „Vreme“ Nadežda Milenković za B92 navodi da iz Zakona o oglašavanju proizlaze neke dileme – poput toga gde će emiteri rasporediti svojih 20 posto dnevnog programa za oglašavanje: „Činjenica je da će gledaoci odahnuti i da neće biti onoliko maltretirani kao do sada, ukoliko se naravno zakon bude poštovao. Vraćamo se na tu stavku, jer mi smo razne zakonske odredbe imali i dosada, pa svejedno to niko nije poštovao. Ja se samo plašim da i s ovim novim zakonom imamo više halabuke nego stvarnih stvari koje će da se promene.“

Osim toga, novi Zakon predviđa i kazne za privredni prestup, od 100.000 do 500.000 dinara, a u slučaju drastičnog kršenja zakona, sud može pojedinačnim oglašivačima izdati privremenu meru zabrane obavljanja delatnosti u trajanju od jednog do 12 meseci, a u nekim slučajevima do pet godina. Nadežda Milenković smatra da to može da bude način da se Zakon primeni, kao što je to na primer bilo slučaj sa kaznama za nevezivanje sigurnosnog pojasa u automobilu: „Biće potrebno da neko bude kažnjen, ali do sada niko nije. Kao što na primer Bogoljub Karić ima svoju TV i sebe reklamira kao političku partiju na svojoj televiziji besomučno. To je takođe podlegalo i sadašnjem zakonu, pa se ništa nije dešavalo. Ja mislim da je to mnogo veći problem.“

Treba reći i to da je prema Zakonu o oglašavanja zabranjeno reklamiranje duvanskih proizvoda i alkoholnih pića, osim piva i vina, koji mogu da se reklamiraju na TV stanicama od 18 sati do ranih jutarnjih sati, a utvrđeni su i posebni uslovi oglašavanja lekova.

Tagovi

Povezani tekstovi