Izdvojeno mišljenje Medijske koalicije o Nacrtu zakona o javnom informisanju

mk

[box align=’box-center’ id=’2084′]

Ovim putem Medijska koalicija, preko svojih predstavnika u Radnoj grupi za izradu Nacrta zakona o javnom informisanju i medijima, želi da istakne svoje predloge u pogledu formulacije pojedinih članova Nacrta, a pre upućivanja Nacrta na javnu raspravu. Naglašavamo da ove primedbe neće biti jedine, odnosno da će Medijska koalicija aktivnim učešćem u javnoj raspravi pokušati da utiče na finalni tekst
Nacrta.

Izdvojena mišljenja po članovima.

Član 8, koji glasi:

Ustanove javnih medijskih servisa i drugi mediji koji deluju u skladu sa načelima javnih medijskih servisa, posebno su dužni da o pojavama, događajima i ličnostima izveštavaju pravovremeno i nepristrasno, da omoguće izražavanje svih stavova i mišljenja koja su zastupljena u zajednici, da u duhu tolerancije podstiču raspravu o svim temama od interesa za javnost, da proizvode raznovrsne programske sadržaje i da teže najvišem nivou kvaliteta usluga.

Treba da glasi:

Ustanove javnih medijskih servisa, mediji osnovani za potrebe informisanja na jeziku
nacionalne manjine, mediji za potrebe informisanja stanovništva na području autonomne pokrajine Kosovo i Metohija, kao i mediji koje su osnovali univerziteti za potrebe informisanja i obuke studenata, posebno su dužni da o pojavama, događajima i ličnostima izveštavaju pravovremeno i nepristrasno, da omoguće izražavanje svih stavova i mišljenja koja su zastupljena u zajednici, da u duhu tolerancije podstiču raspravu o svim temama od interesa za javnost, da proizvode raznovrsne programske sadržaje i da teže najvišem nivou kvaliteta usluga.

Obrazloženje:

Smatramo da je neophodno šta spada u kategoriju „drugih medija koji deluju u skladu sa načelima javnih medijskih servisa“, imajući u vidu opredeljenje Medijske strategije, da država ne može da bude vlasnik medija ni posredno neposredno, odnosno da su jedini mediji koji se finansiraju iz javnih sredstava javni medijski servisi (RTV i RTS), a da ostale tri vrste medija (za nacionalne manjine, za informisanje stanovništva na području AP KIM i za potrebe obuke studenata), samo izuzeći od opšteg pravila, koje treba usko tumačiti, pa samim tim je neophodno da budu pobrojani već u ovom članu.

Član 20, stav 4, koji glasi:

(4) Učesnik konkursa iz člana 16. stav 2. koji je u tekućoj kalendarskoj godini već koristio sredstva namenjena projektnom sufinansiranju u oblasti javnog informisanja, može učestvovati na konkursu iz člana 16. stav 1. ovog zakona samo još jednom u toj godini, i to sa predlogom za sufinansiranje istog projekta u iznosu koji ne prelazi 20% vrednosti projekta.

Treba izmeniti tako da glasi:

(4) Učesnik konkursa iz člana 16. stav 2. koji je u tekućoj kalendarskoj godini već koristio sredstva namenjena projektnom sufinansiranju u oblasti javnog informisanja, može učestvovati na konkursu iz člana 16. stav 1. ovog zakona samo još jednom u toj godini, i to sa predlogom za sufinansiranje istog projekta u iznosu koji ne prelazi 20% vrednosti projekta, a maksimalno do iznosa koji je utvrden konkursom.

Obrazloženje:

Neophodno je da i u stavu 4. postoje dva ograničavajuća kriterijuma (kao i u stavu 3. istog člana), a je:
1) procentualno ograničenje u odnosu na vrednost projekta (20 %), i
2) limitiranje maksimalnog iznosa do iznosa koji je utvrden konkursom.

Moguće je zamisliti da projekat na koji se konkuriše bude velike vrednosti i da čak predvidenih 20 % prelazi ukupni iznos predviden konkursom. Zato je neophodno dvostruko ograničavanje iznosa, kao i u stavu 3. ovog člana. Naročito, imajući u vidu da je ratio legis ove odredbe ograničavanje mogućnosti ponovnog korišćenja sredstava za projektno finansiranje.

Član 21, koji glasi:

Prijave na konkurs iz člana 16. stav 1. ovog zakona ocenjuju se prema tome u kojoj meri su predložene projektne aktivnosti podobne da ostvare javni interes u oblasti javnog informisanja u skladu sa članom 13. ovog zakona, da li su mere za unapređivanje sistema javnog informisanja iz člana 14. ovog zakona sadržane u projektnim aktivnostima, kao i da li učesnik na konkursu poštuje profesionalne i etičke medijske standarde.

Treba izmeniti tako da glasi:

Prijave na konkurs iz člana 16. stav 1. ovog zakona ocenjuju se prema tome u kojoj meri su predložene projektne aktivnosti podobne da ostvare javni interes u oblasti javnog informisanja u skladu sa članom 13. ovog zakona, da li su mere za unapredivanje sistema javnog informisanja iz člana 14. ovog zakona sadržane u projektnim aktivnostima, kao i na osnovu privrženosti podnosioca prijave profesionalnim etičkim standardima koja se dokumentuje prihvatanjem nadležnosti
samoregulatornih tela koja rešavaju o žalbama povodom povreda takvih standarda, učešćem u standardizovanim sistemima nezavisne verifikacije tiraža, odnosno postupanjem u skladu sa odlukama nezavisnog regulatornog tela za elektronske medije.

Obrazloženje:

Smatramo da je kriterijum „profesionalnih i etičkih medijskih standarda“ neophodno bliže definisati u samom zakonu kako bi se izbegla moguća provizorna i neujednačena praksa u primena ove odredbe

Tagovi

Povezani tekstovi