Kodeks ponašanja medija u predreferendumskom periodu


Opšti okvir


Potpisnici ovog Kodeksa dobrovoljno se obavezuju da će poštovati principe nezavisnog, objektivnog, fer i balansiranog izvještavanja o pred-referendumskim kampanjama svih zainteresovanih strana u ovom političkom procesu.
Podržavaće se i promovisati pluralizam različitih političkih stavova i mišljenja o ovom važnom političkom događaju.
Kao jedan od najbitnijih dokumenata vezanih za novinarsku profesiju mediji će poštovati sva načela Kodeksa novinara Crne Gore, medijske zakone, kao i sve relevantne međunarodne preporuke i dokumenta koja se odnose na ovu oblast.



Vijesti i politički programi


Shodno samo-regulatornim principima za vrijeme referendumske kampanje u vijestima i ostalim političkim programima, kao što su intervjui, diskusije i političke debate mediji će poštovati princip objektivnog, nepristrasnog i tačnog izvještavanja.
Neće se dozvoljavati privilegovan status u programima i novinskim člancima ni jednoj od zainteresovanih političkih strana.
Izvještavanje o redovnim poslovima i radu državnih organa, funkcionera, članova Vlade, kao i opštinskih funkcionera ne smije se zloupotrebljavati u cilju promovisanja političkih ideja za koje se ovi funkcioneri bore u okviru referendumske kampanje.
Ovi principi se odnose i na sve ostale programe i novinske napise koji ne moraju biti direktno vezani za referendumsku kampanju, ali mogu uticati na kreiranje javnog mnjenja.



Besplatni programi


U okviru naše nezavisne uređivačke politike komercijalni radiodifuzni emiteri će razmotriti i mogućnosti davanja besplatnog prostora zainteresovanim političkim subjektima kako bi i na taj način omogućili javnosti da se upozna sa svim relevantnim političkim mišljenjima i stavovima.
Ako naše ekonomske mogućnosti dozvole ove besplatne programe, oni će biti omogućeni svim suprotstavljenim stranama, bez ikakve diskriminacije na bazi transparentnih i objektivnih kriterijuma.



Plaćeno političko oglašavanje


Mediji treba da dozvole mogućnost kupovine vremena i prostora za političko oglašavanje svih zainteresovanih političkih subjekata pod ravnopravnim uslovima.
Svi mediji se obavezuju da će ova vrsta političkog marketinga biti označena tako da će javnost biti upoznata da se radi o plaćenom oglašavanju.



Poštovanje predreferendumske šutnje i objavljivanje rezultata ispitivanja javnog mnjenja


Na dan referenduma, prije zatvaranja glasačkih mjesta, u medijima se neće objavljivati procjena rezultata glasanja, osim procjena o broju građana koji su glasali.
Kampanja posredstvom medija i javnih skupova povodom referenduma prestaće 48 časova prije dana održavanja referenduma.
Najmanje 10 dana prije dana održavanja referenduma, mediji neće objavljivati rezultate ispitivanja javnog mnjenja, kao i drugih istraživanja i analiza agencija koje se bave istraživanjima u vezi sa opredeljenjem građana povodom referendumskog pitanja.


Pravo na ispravku i odgovor
Imajući u vidu kratko trajanje referendumske kampanje, mediji se obavezuju da što prije omoguće svim oštećenim ili povrijeđenim stranama pravo na ispravku ili odgovor.


Govor mržnje
Potpisnici ovog Kodeksa neće koristiti, niti podsticati govor mržnje.



Javni servis, Koha javore


Javni servis RTCG i lokalni javni servisi, po svojoj prirodi imaju posebnu obavezu prema javnom mnjenju u Crnoj Gori. Zbog toga ih pozivamo da prilikom izrade svojih posebnih pravila o predreferendumskom izvještavanju prihvate ovaj dokument kao opšti okvir. To se odnosi i na liste Pobjeda i Koha Javore.



Primjena Kodeksa


Imajući u vidu značaj referenduma o državnom statusu Crne Gore, kao i ulogu medija u njemu, mi, predstavnici svih medija pozivamo već postojeće samoregulatorno tijelo, Agenciju za radiodifuziju, kao i druge medijske organizacije koje se bave monitoringom medija da prate i redovno obavještavaju javnost o doslednoj primjeni ovih usvojenih principa i standarda.


 

Tagovi

Povezani tekstovi