Na osnovu inicijative brojnih sredstava javnog informisanja i strukovnih udruženja, a pre svih Asocijacije lokalnih nezavisnih medija ,,Lokal Pres“, u vezi sa unapređenjem položaja lokalnih i regionalnih medija, kao i sa otklanjanjem određenih ograničenja koja su uticala na njihovu delatnost u potpunijem kapacitetu, ali i dodatnog unapređenja uslova projektnog sufinansiranja proizvodnje medijskih sadržaja, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija izradilo je izmene i dopune Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja sa pripadajućim obrascima koje su objavljene u „Službenom glasniku Republike Srbije”, broj 106/24.
Ministarstvo finansija, na inicijativu Ministarstva informisanja i telekomunikacija, dalo je mišljenje da se opravdanim troškovima smatraju troškovi štampanja sufinansiranog medijskog sadržaja srazmerno njegovom učešću u konkretnom štampanom izdanju, a sve to za medije koji su dobili sredstva na raspisanim konkursima u oblasti javnog informisanja.
Takođe, Pravilnikom o izmenama i dopuni Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja sa pripadajućim obrascima („Službeni glasnik Republike Srbije”, broj 106/24) unapređeno je i sledeće:
U članu 16. Pravilnika precizirano je da izdavač više medija može da konkuriše sa jednim projektom za svaki mediji.
U istom članu izvršeno je i preciziranje da učesnik konkursa koji ne raspolaže odgovarajućim kapacitetima može da angažuje izdavača medija čiji je medij upisan u Registar medija, odnosno proizvođača medijskog sadržaja koji je upisan u Evidenciju proizvođača medijskih sadržaja za proizvodnju medijskog sadržaja čija vrednost ne prelazi 20% od iznosa sredstva koji je organ dodelio za realizaciju projekta. Na ovaj način precizirana je odredba koja je u primeni tumačena na različite načine.
U članu 20. izvršeno je usaglašavanje terminologije koja se koristi u pravilniku koji se odnosi na Jedinstveni informacioni sistem.
Precizirano je i to da novinarsko i medijsko udruženje može da predloži samo jednog kandidata, za člana komisije, za svaki pojedinačni konkurs koji raspisuje organ javne vlasti, kao i to da, u slučaju da organ javne vlasti raspiše više konkursa, isto lice može da bude prijavljeno samo na jedan od raspisanih konkursa.
Izbrisani su stavovi koji se odnose na to da članovi komisije na prvom sastanku biraju predsednika koji vodi i koordinira rad komisije. Ove odredbe su nepotrebne imajući u vidu da članovi komisije svoj rad obavljaju preko platforme Jedinstvenog informacionog sistema i nemaju više potrebu da se sastaju uživo i posao obavljaju zajednički.
Obrasci 1, 3, 4. i 5. su redefinisani u skladu sa primedbama i sugestijama sredstava javnog informisanja i strukovnih udruženja, kako učesnika na konkursima u 2024. godini, tako i članova konkursnih komisija.
Navedeni pravilnik je objavljen na internet stranici Ministarstva informisanja i telekomunikacija i dostupan je putem linka
ANEM: Ministarstvo da razjasni dileme
Poštovani ministre,
Sa neskrivenim iznenađenjem smo putem sajta Ministarstva informisanja i telekomunikacija https://mit.gov.rs/vest/sr/12348/unapredjeni-uslovi-za-projektno-sufinansiranjeproizvodnje-medijskih-sadrzaja.php%2030
Dana 30. 12. 2024. godine obavešteni o “Izmenama i dopunama Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja sa pripadajućim obrascima koje su objavljene u „Službenom glasniku Republike Srbije”, broj 106/24
Imajući u vidu da je danas 31. 12. 2024. godine, želeo sam da vam ovim dopisom u ime Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) ukratko ukažem na nekoliko ključnih činjenica koje zahtevaju pojašnjenje sa vaše strane.
Imajući u vidu da izmene Pravilnika u članu 3. predviđaju da
„Novinarska i medijska udruženja formiraju do kraja godine, koja prethodi godini raspisivanja konkursa bazu svojih kandidata, koja se vodi u registru kandidata za člana komisije u okviru Jedinstvenog informacionog sistema, iz kojeg predlažu člana komisije za svaki pojedinačan konkurs raspisan u narednoj godini.”
kao logično pitanje se nameće kako je moguće to učiniti u roku od samo jednog dana pošto je ostalo još nekoliko sati do kraja 2024. godine? Isto se odnosi i na izmene Pravilnika koje predviđaju da:
„Teoretičari, analitičari i praktičari iz oblasti medija, koji ispunjavaju uslove iz člana 19. stav 1. ovog pravilnika, samostalno se prijavljuju do kraja godine, koja prethodi godini raspisivanja konkursa u registar kandidata za člana komisije u okviru Jedinstvenog informacionog sistema.”
Čak i da je bilo dovoljno vremena za ispunjenje ovog uslova (što nije slučaj), ostaje nejasno na koji način je Ministarstvu informisanja i telekomunikacija uopšte bilo moguće dostaviti ove informacije pošto do ovoga trenutka nije javno publikovana nijedna informacija u vezi sa pristupom Jedinstvenom informacionom sistemu koja bi propratila moguću praktičnu realizaciju u vezi sa prijavom i predlogom za Registar kandidata. To se odnosi i na izmenjenu odredbu koja izmenjena glasi:
„Novinarsko i medijsko udruženje može predložiti samo jednog kandidata iz registra kandidata za člana komisije za svaki pojedinačni konkurs organa.”
Sve pobrojano treba dodatno sagledati u kontekstu značajnih izmene koje su primetne u dokumentu koji nosi naziv Obrazac br. 3 koje je potrebno detaljno analizirati od strane zainteresovanih aktera koji su se po pvi put susreli sa finalnom verzijom dokumenta kada je juče publikovan na sajtu Ministarstva informisanja i telekomunikacija.
Imajući sve pobrojano u vidu smatramo da je neophodno da Ministarstvo informisanja i telekomunikacija pruži odgovore na pitanja i što pre razjasni pomenute dileme.