Nedostatak transparetnosti ili podrška?

Nakon razgovora se medijskim udruženjima u LDP-u su nastavili sa sastancima. Ovoga puta na redu je bio Hans Ula Urstad, šef misije OEBS u Srbiji. Nakon sastanka i jedni i drugi su medijima poslali saopštenja o svojim stavovima. Iz saopštenja OEBS nije bilo lako izvući konačan zaključak.


OEBS POZDRAVIO AMANDMANE: Uostalom evo šta šef misije Hans Ula Urstad kaže u saopštenju pod naslovom: „Nedostatak transparentnosti pri izradi amandmana na Zakon o javnom informisanju ugrožava medijsku reformu“. On je izrazio zabrinutost jer praksa usvajanja zakona po hitnom postupku ugrožava njihov kvalitet. „Medijski zakoni se već drugi put ove godine menjaju po hitnom postupku. Ovakva praksa ugrožava kvalitet zakona i njihovu primenu i može da šteti medijskoj reformi u Srbiji,” rekao je Urstad, dodajući da je nedostatak transparentnosti i javne rasprave prilikom izrade amandmana naročito zabrinjavajući.


Urstad je pozdravio pojedine odredbe predložene amandmanima, među kojima i veću odgovornost distributerskih kuća, osnivača javnih glasila i glavnih i odgovornih urednika, kao i povećanu odgovornost za povredu pretpostavke nevinosti i kršenje prava maloletnika. „Predloženi amandmani, međutim, uvode kazne koje su previsoke za situaciju u Srbiji i kao takve mogu dovesti do autocenzure i zatvaranja medija”.


Problematične su i one odredbe koje predviđaju mogućnost zatvaranja medija čiji je račun u blokadi duže od 90 dana godišnje, kao i zabranu prenosa vlasništva nad medijima. „Iako bi osnivanje registra medijskog vlasništva predstavljalo pozitivan pomak, Misija bi bila obazriva kada je u pitanju uvođenje registracije kao uslova za osnivanje ili postojanje medija, jer bi to moglo da ugrozi medijske slobode,“ dodao je ambasador Urstad.


„Misija OEBS podržava napore Vlade i svih zainteresovanih strana da stvore medijsko okruženje u kojem se profesionalni standardi, etičke norme i zakonske odredbe u potpunosti poštuju,“ zaključio je ambasador Urstad.


U LDP-u smatraju da „OEBS podržava izmene Zakona o informisanju“. Saopštili su da je šef Misije OEBS u Srbiji Hans Ola Urstad na sastanku sa predsednikom LDP-a Čedomirom Jovanovićem podržao poboljšanje Zakona o informisanju amandmanima „kroz dodatne konsultacije i rad“. „To je i uslov LDP-a za eventualnu podršku tako redefinisanom zakonu“, navodi se u saopštenju. Dodaje se da su ključne promene neophodne u odredbama o pravilima o zabrani izlaska glasila u slučaju tromesečne blokade računa i zabrani prenošenja osnivačkih prava. „Ta pravila mogu odlučujuće da utiču na ostvarivanje slobode medija i LDP kao ohrabrenje za svoj zahtev prihvata isti stav koji o tome ima i Misija OEBS-a“, piše u saopštenju.


LDP je naveo da su se Jovanović i Urstad složili da su pripremanje i predlaganje izmena Zakona o javnom informisanju izvedene na pogrešan i netransparentan način, bez javne rasprave, razgovora sa novinarskim udruženjima i predstavnicima stručne javnosti. „To je opredelilo poziciju svih učesnika u tom procesu iz kojeg sada mora biti pronađen izlaz koji će obezbediti stvaranje dobrog pravnog okvira za demokratski medijski sistem“, naveo je LDP.


LDP i OEBS smatraju da je neophodno definisati medijsku strategiju na kojoj bi zajednički radili Skupština Srbije, Vlada Srbije i stručna javnost, uz neposrednu pomoć međunarodnih organizacija. Poslanici Skupštine Srbije trebalo bi 31. avgusta da glasaju o Zakonu o informisanju.


MINISTARSTVO KULTURA O MEDIJSKOJ STRATEGIJI: U moru saopštenja izdvajamo i ono Ministarstva kulture koji ističu da su nakon konsultacija s predstavnicima medija i profesionalnih udruženja, u toku formiranje radne grupe za izradu medijske strategije.


„Ministarstvo kulture se zalaže da radna grupa, čiji će članovi biti kako predstavnici struke tako i industrije (NUNS, UNS, ANEM, Asocijacija medija), definiše razvojne ciljeve i izradi putokaz za sve važne aktivnosti medijske scene“, navodi se u saopštenju. Ministarstvo kulture je ocenilo da će se na taj način kreirati pozitivan ambijent u kojem će građani biti objektivno i blagovremeno informisani, a mediji poslovati u adekvatnim uslovima lojalne konkurencije.


Kako se u saopštenju ministarstva navodi, nezavisni mediji su neophodni za stvaranje i razvoj demokratske kulture u svakoj zemlji, a medijska strategija je neophodna kako bi se dugoročno uredila medijska scena, zakonodavstvo i praksa. Medijska strategija obuhvata određivanje glavnih dugoročnih ciljeva i zadataka, definisanje pravaca akcija, kao i omogućivanje sredstava za njihovu realizaciju.

Tagovi

Povezani tekstovi