NUNS: Essentis da opravda milione iz budžeta za film bez glumaca, snimatelja, scenariste i reditelja

Kako drugačije protumačiti reakciju te javnosti nepoznate firme povodom saopštenja NUNS-a kojim smo pozvali Ministarstvo da “javno saopšti da li je i kako produkcija Essentis opravdala 4,9 miliona dinara” koliko je na prošlogodišnjem konkursu Ministarstva dobila za proizvodnju dokumentarnog filma „Srbija-100 godina nakon Soluna“ ?

NUNS je ukazao da pomenuti dokumentarac, iako je to bilo najavljeno, nije emitovan u programu javnog servisa RTS iz “proceduralnih razloga”, ali jeste na drugom javnom servisu – RTV. Neobično je što su dve epizode filma emitovane u tri navrata – i sva tri puta u predponoćnim terminima!?

NUNS je naveo i da je u dokumentarcu saopšteno da je „u logoru Jasenovac ubijeno više od 88 hiljada ljudi“, što je znatno manje od broja žrtava koji navode istoričari.

U saopštenju Essentisa “NUNS pokušao da obmane javnost”, koje, zanimljivo, potpisuje Dejan Ristić, stručni konsultant na filmu „Srbija – 100 godina nakon Soluna“, tvrdi se da je “podatak da je u logoru smrti u Jasenovcu tokom Drugog svetskog rata smrtno stradalo više od 88 hiljada ljudi, u dokumentarnom filmu izneo je jedan od vodećih srpskih i evropskih stručnjaka za istoriju 20. veka dr Milan Ristović” te da je to “podatak koji su srpski istoričari do sada nebrojeno puta iznosili na naučnim skupovima, ali i u javnosti”, Dodaje se i da je “NUNS u svom saopštenju svesno izbegao da kaže ko je u dokumentarnom filmu izneo tu činjenicu”.

NUNS, zapravo, nije ništa “izbegao”, jer pomenuti podatak u filmu ne izgovara ugledni istoričar i univerzitetski profesor već narator – bez pozivanja na izvor.  

Essentis, odnosno njegov stručni konsulatant navodi i da je “naša nacionalna referentna ustanova kulture … Muzej žrtava genocida u Beogradu, u više navrata iznosila zvanične naučne podatke o tome da je do sada identifikovano i popisano nešto više od 88.000 žrtava stradalih u logoru smrti u Jasenovcu”. Ako je reč o naučnom podatku zašto Essentis u nastavku saopštenja navodi da je pomenuti Muzej “u više navrata saopštio i zvaničnu procenu da je u logoru smrti u Jasenovcu tokom Drugog svetskog rata stradalo između 122.000 i 130.000 civila”.   

Dakle, nacionalna referentna ustanova raspolaže podacima o broju popisanih i identifikovanih žrtava ustaških zločina u Jasenovcu, ali i procenom da broj “više od 88.000” ni približno nije konačan. Istoričari smatraju da konačan broj jasenovačkih žrtava verovatno nikada neće ni biti poznat.  

NUNS nema nameru da nastavlja bilo kakvu polemiku sa firmom kojoj se, uostalom,  nismo ni obratili. Ali ostajemo pri zahtevu da Ministarstvo kulture i informisanja javno saopšti da li je i kako pomenuta produkcija opravdala 4,9 miliona dinara koliko je na veoma sporan način dobila na prošlogodišnjem konkursu za televizijske projekte.

Zahtev NUNS-a pojačavaju i prve veoma negativne ocene filma. Ugledni reditelj Boško Savković u otvorenom pismu ministru Vladanu Vukosavljeviću ocenjuje da je dokumentarac “100 godina nakon Soluna” problematičan sam po sebi, jer “u njemu nema ni glumaca, ni kostima, ni scenografije, ni Grčke, ni Makedonije…” Savković dodaje da ga “kao profesionalca čudi i to kako u tom sadržaju, skupo plaćenom našim parama, nisu navedena imena snimatelja, pisaca muzike, pisaca scenarija… a što je neverovatno… ni ime reditelja. Onoga koji je, navodno, bio glavni adut firmi koja je dobila novac.”

Televizijski novinar i dokumentarista Dušan Vojvodić, koji istražuje koruptivne radnje u sprovođenju prošlogodišnjeg konkursa Ministarstva, u polemici sa Vladimirom Đurićem zvanim Đura Mornar, vlasnikom Essentisa, ocenjuje da je svaki segment filma “vizuelni, tonski, dramaturški urađen diletantski i suprotno pravilima profesije”.

Ministar Vukosavljević je povodom pomenutog broja ubijenih u Jasenovcu izjavio da je „nedopustivo svako pojednostavljivanje i manipulisanje brojem žrtava bez navođenja izvora i rezervi, i to predstavlja grubo kršenje moralnog kodeksa“.

Preostaje da Ministarstvo, nakon isteka roka za pravdanje sufinansiranih projekata (31. januar),  saopšti kako je Essentis opravdao rekordan iznos koji je dobio na pomenutom konkursu.  

 Sekretarijat NUNS-a

 

 

Nezavisno udruženje novinara Srbije poziva Ministarstvo kulture i informisanja da javno saopšti da li je i kako produkcija “Essentis” opravdala 4,9 miliona dinara koliko je na prošlogodišnjem konkursu Ministarstva dobila za proizvodnju dokumentarnog filma „Srbija-100 godina nakon Soluna“.

Mediji su objavili da pomenuti film nije emitovan na Radio-televiziji Srbije iako je to bilo predviđeno projektom za koji je produkcija dobila najveći iznos na prošlogodišnjem konkursu Ministarstva. Tim povodom, iz RTS-a su UNS-u saopštili da „pomenuti sadržaj nije, niti će biti emitovan, jer nisu ispoštovane interne procedure RTS“, ali nije rečeno o kojim procedurama je reč.

Film je, ipak,  konačno emitovan, i to na pokrajinskom javnom servisu, na kanalu RTV 1: prva epizoda 28. decembra u terminu 22:49 a druga dva puta – 17. januara u 22:56 h i dan kasnije u 23:02 h. Zanimljivo je da je u filmu saopšten podatak da je „u logoru Jasenovac ubijeno više od 88 hiljada ljudi“, što je devet puta manje od broja žrtava koji navode istoričari. Na primer, prema podacima izraelskog instituta za Holokaust „Šem olam“ u Jasenovcu je bilo 700 hiljada žrtava.

Da li će makar tim povodom reagovati ministar Vladan Vukosavljević kao što je pre nekoliko dana reagovao povodom relativizacije uloge Dimitrija Ljotića u Drugom svetskom ratu u tekstu objavljenom u Politikinom Zabavniku? Inače, ministar je prošle godine zdušno tvrdio da je pomenuti konkurs Ministarstva sproveden zakonito. 

Podsećamo da su taj konkurs NUNS i druga novinarska i medijska udruženja javno osporavala i kritikovala zbog brojnih neregularnosti. Između ostalog, zbog sumnji da firme koje su dobile novac ne ispunjavaju sve potrebne uslove.

Prva neregularnost, prema oceni medijskih udruženja, odnosila se upravo na firmu „Essentis“ kojoj je na konkursu dodeljen najveći iznos – 4,9 miliona dinara. U aplikacionom dokumentu “Essentisa” bilo je navedeno da ima 15 zaposlenih, iako je u registru Agencije za privredne registre stajalo da nema zaposlenih. Pored toga, “Essentis” je za proizvodnju medijskih sadržaja registrovan dan pred zaključenje konkursa, a do tada su se bavili konsultantskim poslovnim aktivnostima.

Dok su udruženja čekala odgovor Ministarstva na kritike povodom konkursa, “Essentis” je dobio novog vlasnika. Prema podacima APR, 5. septembra 2018. firmu je od Tatjane Lukić otkupio Vladimir Đurić, poznatiji kao Đura Mornar, kantautor i pisac koji je, da sve bude još zanimljivije, bio i član prošlogodišnje komisije koja je ocenjivala štampane medije na konkursu Ministarstva kulture.

Sekretarijat NUNS-a

U Beogradu 23.01.2019.

Tagovi

Povezani tekstovi