Profit, sloboda i kontrola vesti

Majkl Ringier, predsednik Upravnog odbora Ringier holdinga, rekao je da globalizacija medija utiče na čitaoce, koji se sve češće opredeljuju za onlajn izdanja nego za tradicionalnu štampu. Prema njegovim rečima, u današnje vreme se mogu prodati samo ekskluzivne vesti, „jer ljudi žele da plate samo ono što ne mogu da pronađu na internetu i besplatnim novinama“. Ringier je, na sesiji „Da li trka za profitom guši medije i medijske slobode?“, ipak naveo da ne vidi opasnost za opstanak tradicionalnih novina, koje su danas mnogo više u skladu s vremenom nego što je bio slučaj ranije.
Vulsat Dogan Sabanči, direktorka dnevnog lista Hurijet iz Istanbula, istakla je da je medijima potreban profit kako bi zaštitili svoju slobodu i nezavisnost od centara moći, ali i poboljšali svoj rad i prihvatili promene koje se trenutno dešavaju na svetskoj medijskoj sceni.
– Medijska industrija prolazi kroz tranziciju i mi moramo da se suočimo sa novim izazovima, ali nam je za to potreban profit – naglasila je Dogan Sabači.
Drugi dan kongresa IPI-a otvorila je sesija „Novi mediji: Nove mogućnosti, nove pretnje“, na kojoj je direktor internet sajta B92, Dejan Restak, rekao da onlajn izdanja dosežu do velikog broja ljudi i da su „odlična“ za marketing.
– Da bi opstali, zbog pojave novih tehnologija, tradicionalni mediji moraju da imaju razvijena izdanja na internetu – ukazao je Restak, dok je Dejvid Kurc, glavni urednik Tejking Points Memo-a iz Njujorka, naveo da je razlika između tradicionalnih i onlajn medija interaktivnost sa čitaocima, „pa su tako blogovi napravljeni kako bi i čitaoci učestvovali u medijskim dešavanjima“.


Države regiona se ne odriču monopola nad informacijama i finansijski čuvaju državne novinske agencije kao način da kontrolišu informacije, ali i da unište konkurenciju niskim cenama, zaključake je rasprave na Svetskom kongresu Međunarodnog novinarskog instituta (IPI) o privatnim  novinskim agencijama u Jugoistočnoj Evropi.


Kako je istakao Pvale Urban iz Slovačke agencije Sita, u bivšem varšavskom bloku i dalje postoje državne agencije, a glavni problem su finansije i dobijanje informacija od državnih institucija, jer daje informacije samo državnoj agenciji i državnim medijima. Urban ističe da se svojevremeno država borila protiv nezavisne novinske agencije tako što je zabranila državnim institucijama da uzimaju vesti od njih, a zauzvrat je 3,5 miliona evra godišnje dala državnoj agenciji i pokušala niskim cenama da uništi konkurenciju. Svaka vlast se zalagala da zadrži državnu agenciju, jer su želeli da zadrže monopol nad informacijama- navodi Urban.


Bivši predsednik IPI Johan Fric kaže da EU nije odlučila kakav će stav zauzeti po tužbi privatnih agencija protiv države zbog nelojalne konkurencije, a Urban je odgovorio da žalba Briselu nije rešenje, jer su se i oni žalili po istom osnovu i da su dobili odgovor da to nije u njihovoj nadležnosti.


Slično iskustvo ima i Risto Popovski iz Makfaksa, koji ističe da je u Makedoniji prvo osnovana privatna agencija i da je država, kada je videla da ne može da je stavi pod kontrolu, osnovala svoju agenciju. Zoran Sekulić, vlasnik agencije Fonet, kaže da su se posle demokratskih promena u Srbiji očekivala jasna pravila igre, ali je državna agencija Tanjug nažalost preživela, pa se sada „predstavljaju kao nezavisna agencija koja dobija pare od države“, obara cenu informacija i promoviše vladinu politiku.


Đorđe Zorkić iz agencije Beta ističe da je pre osam meseci Tanjug „krao informacije od Bete i da je čak jednom zaboravio da iz vesti izbriše Beta“, ali da pismo ovoj državnoj agenciji nije vredelo, jer se „osećaju zaštićeni od države“.


J. Diković- A. Roknić

Tagovi

Povezani tekstovi