Ruski Insajder istražuje kako se TikTok pretvorio u glasnika ruske propagande?

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

U prvim mesecima ruske invazije na Ukrajinu, TikTok je bio preplavljen haštagovima poput „Russian advance“ ali i svakakvih kombinacija sa slovima „Z“, podseća ruski Insajder.

 

Mladi blogeri veličaju „mudrost“ Vladimira Putina, dive se čečenskom vođi Ramzanu Kadirovu i ubeđuju korisnike u neefikasnost sankcija Zapada.

 

Insajder je posumnjao da se veći deo ovog sadržaja distribuira za novac, i organizovao je „probnu kupovinu“ od posebno patriotski nastrojenih tiktokera predstavljajući se kao mušterija iz Kremlja. Ispostavilo se da je prosečna cena videa na zadatu temu oko 100 evra.

 

Istovremeno, tiktokeri su za navedeni iznos bili su spremni da objave bilo kakve – čak i najapsurdnije materijale.

 

Od samog početka rata, pro-kremljski sadržaj na TikToku počeo je da se ističe ne samo po svojoj količini, već i po tome što je u suprotnosti sa uobičajenim sadržajem za generalno apolitičnu društvenu mrežu – da ne pominjemo činjenicu da je ovo „najmlađa“ društvena mreža (76 odsto publike je mlađa od 25 godina), a u ovom demografskom segmentu nema toliko iskrenih pristalica vlasti.

 

Prema NewsGuard, algoritmi su pokazali sadržaj koji sadrži lažne vesti o Ukrajini čak i onim korisnicima koji su se upravo registrovali ili nikada ranije nisu bili zainteresovani za vojni sukob.

 

Statistika usluge pokazuje da je u prvih nekoliko meseci Tiktok, preplavljen haštagovima #zанаших i #мненестыдно, prikupio više od dve milijarde pregleda. Oko milijardu više prikupljeno je od strane tiktoka koji promovišu pripadnike paravojne grupe Vagner.

 

Video blogerke Julije Pjatnikovskaje o tome kako Rusija divno živi bez evropskih proizvoda i odmarališta, sakuplja milione pregleda. Teško je proceniti koliko je ljudi gledalo, ali većina komentatora ima rusku zastavu na svom avataru.

 

Blogerka je pristala da postavi „patriotski“ video za 7.000 rubalja. Prema Juliji, toliko košta i njen drugi rad sa sličnim sadržajem.

 

Kao što je praksa pokazala, Juliju nije briga šta tačno mora da ubedi svoju publiku u to i da li u ovome postoji unutrašnja logika.

 

Dopisnik Insajdera pozvao je Juliju da postavi video snimak da za povlačenje ruskih trupa nisu krivi generali, već pro-državni blogeri, na primer Anton Krasovski.

 

 

Devojka je priznala da ne prati mnogo dešavanja, te je zatražila da joj se objasni „sa stanovišta naše vlade“ šta se tačno dešava na frontu.

 

A onda je preuzela inicijativu, pročitala članke i shvatila da vest o povlačenju trupa „usmerava ljude u pogrešnom smeru“. Julija je pokušala da napiše poruku, ali nije mogla da shvati kako da optuži blogere za povlačenje vojske.

 

Potom je ponudila video u kojem je rekla da je ruska vojska napustila Kijev ne zato što se predala, već da organizuje humanitarni koridor.

 

Od aprila je Julija potpuno prestala da objavljuje video snimke na društvenoj mreži.

 

Nisu svi spremni da uzmu politizovani sadržaj. „Naši blogeri ne žele da snimaju takav sadržaj, plaše se blokiranja“, kaže producent jedne od grupa tiktokera, Egor Čarušin, koji je odbio da objavi patriotski video.

 

Bilo je i onih koji su tražili naknadu za objavljivanje nekoliko puta veću nego inače.

 

Dakle, za potpuno politički bezopasan video da je ukrajinska vojska slabija od ruske, bloger sa milion i po pretplatnika Danil Zandarmov tražio je 40 hiljada umesto uobičajenih hiljadu ili pet hiljada rubalja. On je ovu razliku u ceni objasnio sadržajem snimka.

 

Devetnaestogodišnji Jura Homehič je dobio zadatak da pusti objavu da se Putin kupa u krvi jelena, te da pojasni da je to normalno, kao i da su to učinili i drugi sovjetski lideri.

 

Glavni argument je rečenica „dobro je poznato da su Staljin i Lenjin bili okupani krvlju“. Blogeri nisu bili zbunjeni ničim, i pristali su da postave video za iznos od nekoliko hiljada rubalja.

 

To je odbio samo jedan tiktoker, objašnjavajući da „ne zna kako da predstavi“ tu temu.

 

Insajder je eksperimentisao i sa smešnijim tehničkim specifikacijama. Jedan od njih je da postavi video sa „senzacionalnom“ idejom da je ukrajinski predsednik Volodimyr Zelensky „zapravo Jevrejin“, a pravo prezime mu je Bajraktar. Ovaj video je pristalo da napravi nekoliko tiktokera, na primer, Marina Bespalove, koja je prethodno objavila video snimke o Zelenskom.

 

Nakon što je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu, TikTok je ograničio ruskim korisnicima pristup nekim funkcijama aplikacije. Blogerima iz Rusije bilo je zabranjeno da postavljaju video snimke i obavljaju direktan prenos.

 

Kineska kompanija je to objasnila zakonom o lažnim vestima. Zbog TikTok zabrana, uobičajeni feed korisnika se promenio. Ako su raniji algoritmi nudili video snimke opšteg interesovanja, poput mačića, šminke i komičnih situacija – sada je na ekranima bilo propagandnog vojnog ili patriotskog sadržaja.

 

To se nastavlja i dan-danas: većina feedova korisnika iz Rusije izgrađena je na starim video snimcima, prikazan im je sadržaj otpremljen u februaru-martu ili ranije.

 

Da bi zaobišli zabranu TikToka, blogeri su počeli da koriste VPN-ove. Sa njom su promenili vidljivu lokaciju, prenoseći saobraćaj preko servera u drugoj zemlji. Međutim, zbog algoritama društvene mreže, ove nove video snimke mogli su da vide samo oni korisnici koji takođe koriste VPN.

 

Prema studiji medijaskopa, sada u TikToku u proseku svakog dana sedi oko četvrtina Rusa preko 12 godina. Samo se publika Fejsbuka i Instagrama, koja je u martu proglašena ekstremističkom u Rusiji, naglo smanjila – navodno, Rusi su se odatle preselili u Telegram i VKontakte.

 

Ovo nije prvi put da se TikTok susreo sa plasmanom političkog sadržaja.

 

Tokom protesta u Mjanmaru početkom 2021. ljudi u vojnim i policijskim uniformama postavili su video snimke na kojima se demonstrantima preti smrću.

Tagovi

Povezani tekstovi