Da je svaka deseta privatizacija u Srbiji završena na način na koji je završena privatizacija bar dela lokalnih medija, srpski budžet bio bi popunjen za narednih deset godina. Za kragujevačku „Svetlost” plaćeno je deset puta više od početne cene, na prvoj aukciji „Subotičke novine” plaćene su 60 puta više, valjevski „Napred” 40 puta više, a televizija iz Vrnjačke Banje dostigla je cenu 410 puta veću od procenjene. Motivi zbog kojih su novopečeni lokalni medijski moguli odvojili ogromne svote novca, čak i do 2,5 miliona evra, kad se sve sabere, predstavljaju čudnu smesu poslovnih interesa, lokalpatriotizma, ponegde želje za ličnim, ako već ne političkim uticajem. Novi vlasnici lokalnih medija skoro listom nisu imali veze s medijima, ali poneki od njih jesu imali sa političkim partijama. Većina vlasnika navodi da je osnovni razlog za kupovinu lokalnih medija poslovne prirode, ali je malo ko osovio glasilo koje je kupio na svoje noge. Štaviše, desilo se da su neki mediji iz privatizacije izašli skroz očerupani, a zaposleni u drugim se pribojavaju da će se to dogoditi i njihovim preduzećima. Niko od novinara i urednika, bar zasad, nije se žalio da se vlasnici mešaju u uređivačku politiku, mada vlasnici znaju da se žale na novinare.
Subotički sunovrat i uspon
Miodrag Nikić kaže da su razlozi zbog kojih je konzorcijum, na čijem je čelu, kupio „Subotičke novine” isključivo poslovne prirode i da su pred „Subotičkim novinama” dve velike bitke: da vrate novinama ugled i tiraž koji su imali ranije, ali i finansijski saniraju preduzeće.
– Treba da budemo pametni, mudri i vešti da na kiosku „tučemo” konkurenciju i da uradimo sve što je potrebno da „Subotičke novine” vratimo na mesto koje im pripada u gradu – kaže Nikić.
Nikić je osim „Subotičkih” kupio i „Građanski list”, „Oglasnik”, ali i lokalne novine u Zrenjaninu, Kikindi, Vršcu, Somboru i Bačkoj Palanci.
Pred novim vlasnikom „Subotičkih novina” je finansijska konsolidacija preduzeća. Nedavno su uspeli da isplate sve zaostale zarade iz prošle godine, jer je prethodni kupac „Subotičkih novina” napravio dugove koji se prema nekim nezvaničnim procenama kreću od 5,5, do 10 miliona dinara.
Prethodni kupac bio je konzorcijum u kojem su bili Rajko Stojnić, koji je trebalo da da 85 odsto kapitala, Ranko Vukojević sa učešćem od 10 odsto i novinar Nada Harminc sa pet odsto učešća. Taj konzorcijum izlicitirao je 72 miliona dinara za nedeljnik.
Nakon kupovine Stojnić je izjavio da je novine kupio, jer će možda njegov sin kada poraste hteti da bude novinar. Ubrzo se, međutim, pokazalo da u pitanju nije bila „očinska briga”, jer novinari višu nisu dobijali plate, a sa računa je novac prebacivan na druge Stojnićeve firme. Konzorcijum se raspao, a preostali novinari u redakciji vapili su za pomoć koja je nakon deset meseci i stigla u vidu Agencije za privatizaciju i njenog rešenja o raskidu kupoprodajnog ugovora zbog neizmirenih obaveza. Nekoliko dana nakon toga, Stojnić i Vukojević su uhapšeni. Agencija je “Subotičke” odmah stavila u program nove prodaje te su 18. oktobra na aukciji ponovo dobili novog vlasnika.
Metalci u štampi
Još pre sedam meseci, kada se posle polugodišnjeg štrajka zaposlenih i ozbiljno narušene koncepcije, lokalni nedeljnik „Napred” našao na aukciji desilo se veliko iznenađenje. U nadmetanju deset zainteresovanih kupaca sa početnih 800.000 list je prodat za 35 miliona dinara. Sa iznenađenjima je nastavljeno kada je obelodanjeno da su novine kupili otac i sin Živan i Borivoje Nedić, valjevski preduzetnici koji se bave preradom metala. Skeptici, ali ne samo i oni, govorili su da ovom glasilu sa stažom od 60 godina mogu da požele „svetlu kapitalističku budućnost”, odnosno da će „Napred” potrajati koliko i ugovorna obaveza novih vlasnika od godinu dana.
Borivoje Nedić, koji je i predsednik Upravnog odbora valjevskog nedeljnika „Napred”, nije želeo da govori za „Politiku”. Kaže da će to on i njegov otac učiniti kada se navrši godinu dana, ali je i dodao da je za istupe u medijima puno ovlašćenje preneto na generalnog direktora.
– Na osnovu iskustva u proteklih sedam meseci svi pokazatelji govore da je privatizacija uspela – kaže Dragan Branković, v. d. generalnog direktora „Napreda”.
– Ne samo što nema lomova među zaposlenima, već je u međuvremenu tiraž lista znatno uvećan. Nove gazde su ispoštovale, pre roka, sve ugovorne obaveze po pitanju investiranja u tehničko i ostala unapređenja redakcije. Svih 15 zaposlenih je ostalo da radi i njihove plate su iznad proseka – kaže Branković.
S obzirom na to da novi vlasnici nisu stranački „obojeni” sve navodi da je njihov motiv profit, jer, kako kaže direktor Branković, ne kupuju Valjevci samo novinu, već tradiciju i poverenje koje svojinska transformacija nije ugrozila.
LegitimaciJa grada
–„Svetlost’” sam kupio jer volim taj list, a svi znaju da sam ga branio kad je bilo najteže, kad su se novinari borili da ostanu nezavisni i izdrže sve pritiske Miloševićevog režima – kaže jedan od suvlasnika kragujevačkog nedeljnika Gvozden Jovanović.
– U trenutku kupovine moja želja je bila da novina opstane, a sada mislim da „Svetlost”može biti i regionalni nedeljnik koji će izlaziti u celoj centralnoj Srbiji. To je cilj i nema mesta pričama da sam u posao ušao zbog atraktivnog prostora u centru grada ili da bih uticao na uređivanje novine. „Svetlost” ne nameravam da preprodam, već da je učinim modernijom i čitanijom – kaže Jovanović za „Politiku” i dodaje da tu „nije bilo nikakve političke pozadine”.
Jovanović važi za čoveka bliskog DS-u, a njemu se, da priča bude škakljivija, pridružio Vlatko Rajković, nekada prvi čovek grada, sada odbornik takođe DS-a. Zajedno sa Dragoljubom Milovanovićem, vlasnikom nekadašnjeg PKB „Transport”, čiju je privatizaciju Savet za borbu protiv korupcije svrstao među deset najproblematičnijih u zemlji, oni su na aukciji, što je stvar dovelo do usijanja, pobedili, kako se u čaršiji priča, „izaslanika” aktuelnog gradonačelnika Veroljuba Stevanovića.
Tročlani konzorcijum je za „legitimaciju grada”, kako mnogi Kragujevčani doživljavaju „Svetlost” (izlazi pune 72 godine), izdvojio 21 milion dinara.
„Naduvana ” televizija
Kraljevačke fabrike ,,Magnohrom” i Fabrika vagona plaćene su 1,4 miliona evra. Cena Radio i Televizije Vrnjačka Banja porasla je s pet hiljada na 2,5 miliona evra i prodata je početkom novembra Ostoji Tegeltiji iz Novog Sada, vlasniku autoprevozničke firme „Morava”.
– Što se mene tiče – kaže za ,,Politiku” Ostoja Tegeltija – ja nisam umešan u politiku, nisam član nijedne partije osim što sam nekad bio član SKJ. Moj motiv je bio stvaranje jedne specijalizovane televizije, koja bi mi poslužila i za turistički marketing budući da posedujem turističku agenciju i autoprevozničko preduzeće. No, drugi su možda bili politički motivisani i cena je, zaista, nerealno ,,naduvana”.
Na naše pitanje da li će uplatiti prvu ratu Tegeltija nije bio najjasniji, bolje rečeno, objasnio je da još razmišlja, iako se taj rok bliži kraju. Zato nije isključeno da će se ova prodaja ponoviti, osim ako drugi učesnik u aukciji Vrnjčanin Milan Janković ne prihvati da uplati svoju ponuđenu cenu od 186 miliona dinara, što je, kažu poznavaoci prilika u Vrnjačkoj Banji, malo verovatno.
Inače, vrnjačka televizija, kao i mnoge druge u mreži lokalnih televizija, odnosno javnih preduzeća za informisanje, nema vrednog nepokretnog kapitala. Ima opremu, 42 radnika i nema dugova.
Zaposlene novinare u ovoj medijskoj kući – kako smo doznali od direktora Đorđa Jankovića – nije baš impresionirala postignuta cena. Naprotiv, povećala je sumnje da će posao do kraja biti obavljen i zato su više da prodaju firme po ,,normalnoj” ceni, ali da budući vlasnik stvori dobre uslove za profesionalni rad novinara.
A. Isakov,B. Kartalović, M. Dugalić i B. Novović