Televizijski život uživo

Beograd – Emisije tipa rijaliti šou već desetak godina su među najgledanijim u Srbiji i predstavljaju značajan udeo u ukupnoj gledanosti televizijskog programa.
Prema podacima Agencije za istraživanje gledanosti televizije – AGB Nilsen Srbija, bar minut neke od najpopularnijih rijaliti šou emisija u našoj zemlji gledalo je ove godine više od dva miliona ljudi. Inače, isti rezultati pokazuju da je među ljubiteljima ovog programa više žena nego muškaraca, dok mlađa populacija ređe gleda ovakve programe.


Beograd – Emisije tipa rijaliti šou već desetak godina su među najgledanijim u Srbiji i predstavljaju značajan udeo u ukupnoj gledanosti televizijskog programa.
Trenutno se prikazuje više od deset rijaliti šou programa, a među najpopularnijim su „Sve za ljubav“, „Menjam ženu“, „48 sati svadba“. Sa predstojećom jesenjom šemom domaći kanali biće preplavljeni i novim emisijama, kao što su „Veliki brat“, „Farma“, „Seoska idila“, „Javni konkurs“.
Prema podacima Agencije za istraživanje gledanosti televizije – AGB Nilsen Srbija, bar minut neke od najpopularnijih rijaliti šou emisija u našoj zemlji je gledalo ove godine više od dva miliona ljudi. Inače, isti rezultati pokazuju da je među ljubiteljima ovog programa više žena nego muškaraca, dok mlađa populacija ređe gleda ovakve programe.
Marinela Kvapil, PR produkcijske kuće „Emotion“, objašnjava za Danas da gledanost ovakvog programa kod nas godinama ne jenjava, naprotiv. Ona dodaje da je na našim programima sve više različitih formata rijaliti šou emisija, a raste i broj produkcija koje proizvode ovakav program.
– Emisije ovog tipa podižu i celokupni rejting pojedinih televizija, kao što je slučaj sa Velikim bratom i B92 – navodi Kvapil. Ona ističe da je i u drugim zemljama zabeležena velika gledanost rijaliti šou programa.
– Najskuplja emisija prikazivana u našoj zemlji bila je „Operacija trijumf“, koja je pomerila sve televizijske standarde u zemlji i regionu. Ulaganja u ovu emisiju bila su velika, jer je bila potrebna posebna oprema, na kojoj su radili uglavnom ljudi iz inostranstva – kaže Kvapil.
Ona objašnjava da je ciljna grupa gledalaca široka, kao i da ne postoji univerzalni ključ za sve formate.
Žarko Trebješanin, psiholog, kaže za Danas da postoje različiti motivi za učešće u ovakvim emisijama, ali najčešći su to slava i novac.
Kada je reč o poznatim osobama, on objašnjava da se oni najčešće prijavljuju, jer žele još više slave, ali i da finansijski motiv nikako nije zanemarljiv. Trebješanin navodi da anonimni učesnici u rijaliti šou emisijama, jer žele da se tako proslave u svom komšiluku, gradu, Srbiji.
– Naravno, i u ovom slučaju novac je važan. Poznato je da su neki od do tada nepoznatih učesnika rijaliti šou emisija kasnije postali medijske zvezde, a snimali su i reklamne spotove, što je vrlo isplativo – napominje naš sagovornik.
Kako ističe Trebješanin, u ovakvim emisijama beskrupulozno se iskorišćavaju najniže ljudske strasti, voajerizam gledalaca sa egzibicionizmom učesnika, koje se podstiču umesto da se oplemenjuju.
– Više me plaši to što ovakva popularnost rijaliti šou emisija nije vezana samo za Srbiju, nego je reč o planetarnom fenomenu. One nisu ni nastale u Srbiji, nego su uvezene. U pitanju je neka vrsta ćorsokaka i dosade koja se razbija na potpuno primitivan i destruktivan način – zaključuje naš sagovornik.
Ivana Kronja, teoretičarka medija i filma, ističe za Danas da je reč o „dopadljivo konstruisanom žanru, lako razumljivom, a gleda se zato što je u ponudi“.
– Bolje je pitanje, po meni, zašto je takva vrsta programa u ponudi, globalno i lokalno? On predstavlja spoj demokratske ideologije i kulturne strategije populizma. Običnim ljudima pruža se medijski prostor na takav način da oni demokratičnije učestvuju u javnoj sferi sa svojom neelitnom, svakodnevnom kulturom. Sve se to, naravno, odvija u strogo kontrolisanim uslovima. Slavni i instant-slavni kao medijski radnici učestvuju u ovoj igri „demokratičnog deljenja“ svoje slave i harizme sa običnim ljudima i gledaocima programa – naglašava Kronja.


I. Tošović -B. Cvejić

Tagovi

Povezani tekstovi